Taipumuskoe, hullu ajatusko?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Taipumuskoe, hullu ajatusko?

Viesti Kirjoittaja ansa »

Pakko nyt heittää tällainen hassu ajatus ilmoille, kun toisaalla tuli puhetta noiden "sahapukkien" ( :) )harrastajien kanssa siitä, miten suuri kynnys beaglen rodunomaiseen kokeeseen on loppujenlopuksi monelle lähteä. Monilla olisi kyllä halua testata koiransa taipumuksia ajamiseen.

Esim. noutajillahan on pitkään ollut taipumuskokeita, joissa testataan niiden rodunomaisia taipumuksia (ja hyväksytty suoritus on myös vaatimus MVA:n arvoon). Nykyisin on olemassa myös karhunhaukkutaipumuskoe Suomen Pystykorva-, Harmaahirvikoira- ja Laikajärjestön alaisille roduille. Kummankin taipumuskokeen tarkoitus on kartoittaa koiran soveltuvuus rodunomaiseen tarkoitukseen, ja siitä annetaan arvio hyväksytty tai hylätty.

Millaisia ajatuksia herättää tällaisen kokeen tuominen myös ajaville koirille, lähinnä beaglelle? Kun beagleissakin on Suomessakin jo varsin paljon ns. näyttelylinjaisia koiria, ovat monet huolestuneita näiden koirien soveltumattomuudesta metsästykseen, ja rodun ajautumisesta vähitellen sellaiseksi. Näy-linjaisten harrastajat taatusti tietävät kyseessä olevan metsästyskoiran, mutta beagle on paljon muutakin. Siksi en ihmettele, miksi monet ei-metsästäjät sellaisen haluavat.
Kuitenkin monet ovat varmasti kiinnostuneita oman koiransa käyttöominaisuuksista. Nykyisen kaltaiseen beaglein ajokokeeseen vain on varsin iso kynnys mennä, jos ei ole tekemisissä niitä harrastavien ihmisten kanssa. Lisäksi koiraa, joka normaalisti ei metsästä, on loppujen lopuksi turha viedä "kunnon kokeeseen" vain kokeilemaan (vai onko, mitä mieltä olette?).

Mitä mieltä arvon beagleharrastajat ovat? Tyrmätäänkö ajatus samantien vai olisiko hyvä olla olemassa "helpompi" mahdollisuus testata koiran ominaisuuksia? Tällainen koe voisi tuoda lisätietoa rodun tilanteesta, ja ennen kaikkea laajemmalta alalta kuin beaglein ajokoe. Niissä kun näitä näy-linjaisia niin kovin vähän käy. Taipumuskokeeseen voisi mennä sellaisenkin koiran kanssa, joka ei juuri ole harjoitusta saanut.
Toivon mukaan saataisiin kommentteja myös näiltä näy-linjaisten harrastajilta. Missä määrin löytyisi kiinnostusta testata koiran taipumuksia?
110493
Viestit: 88
Liittynyt: Su 06.11.2005 11:46

Viesti Kirjoittaja 110493 »

Ei ollenkaan hullu ajatus,vaan erittäin kehityskelpoinen.Tosin toteutuessaan monen asian kompromissi.Itse heitin ilmoille ajatuksen taipumuskokeesta,kun alettiin touhuta ns.pitkää koetta ajaville koirille. Ehdotin sen koemuodon olevan taipumuskoe,joka valmistelisi uusia harrastajia perinteiseen ajokokeeseen ja lopputulos olisi hyväksytty/hylätty ja tämän kokeen tiedot olisi tarkoitettu ennenkaikkea jalostusneuvojille.Beagle väki on pääosin rehellistä,mutta täytyy sanoa, että ajokoirapuolella pitkää koetta käytetään oman edun tavoitteluun, esim. MVA-arvoon ja kasvattaja-,ym. kilpailuun todella härskisti väärin ja tämä koemuoto on "kussut kintuilleen" pahasti.Jos tämä koemuoto muutettaisiin taipumuskoe -tyyppiseksi kokeeksi,joka ei vaikuttaisi valion arvoon,eikä siinä olisi loppupisteitä,vaan ainoastaan hyväksytty/hylätty -tulos,se palvelisi alkuperäistä tarkoitustaan,eli mukaan saataisiin niitä uusia koiria ja harrastajia.Mahdoton ajatus mielestäni kuitenkin on,että taipumuskokeessa käytäisiin koiralla,joka ei ole saanut käytännön harjoitusta metsässä.Kyllä noutajien taippareissakin käyvät koirat on perin pohjin treenattuja,ainakin ne jotka sen läpäisevät.Ja vanha viisauskin sanoo,että vasta riittävä harjoitus tuo koiran taipumukset ja kyvyt esiin.Kirjoituksestasi huomaa,Ansa sinun pohtineen asioita syvällisesti ja Sinä todella kannat huolta beaglen tulevaisuudesta.Jatka samaan malliin!
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Hmmm. Mielenkiintonen aihe. Mutta mielestäni taipumuskoe on turha, koska rodulla on jo koemuoto. Varsinkin nyt 2 viikon kokeeseen on mielestäni varsin matala kynnys osallistua.
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

110493, kiitos kehuista :) Ja saman olen jotenkin aistinut noissa ajokoiratouhuissa tuon kahden viikon kokeen suhteen. Itse en ole sellaisessa koskaan edes ollut (enhän itse asiassa edes omista koiraa tällä hetkellä :) ), mutta käsittääkseni se on toiminut beagleilla varsin hyvin. Tuon koemuodon kehittämisessä voisi olla ideaa. Se on vielä niin uusi juttu, että varmasti tuleekin jotenkin kehittymään.

Se on kyllä totta, ettei ihan pystymetsästä voi taipumuskokeeseenkaan lähteä. Noutajaharrastajien kanssa olen jonkin verran ollut tekemisissä, ja onhan heilläkin tosiaan harjoituksia sitä varten. Ei se kuitenkaan siinä määrin vaadi treenausta kuin tämä kunnon ajokoe, näin ainakin uskoisin. Ainakin olisi ehkä siinä mielessä helpompaa mennä kokeeseen, jossa ei kilpailtaisi keskenään eikä palkintosijoista. Kahden viikon koehan tällaiseen jo osittain pyrkiikin.
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

Itse olisin kovinkin kiinnostunut menemään taipumuskokeeseen, mikäli semmoinen olisi...nuo ajokokeet kun tuntuvat olen noh...privaati juttuja, jossa minua ja koiraani varmasti katsottaisiin pitkään ja haukuttaisiin pystyyn...että mitä sä tuollaista tänne tuot. Sitä kun saa aina kaikkialla kuulla inhottavaan äänensävyyn kommentteja:"ajaako tuo edes jänistä? Mikä se tuollainen beagle on? Ai tämä on vaan tämmöinen näyttely juttu..." Tällaisiin kommentteihin olen vuoden sisällä törmännyt. Ei siis kiinnosta mennä kuulemaan lisä kommentteja...vaikka koirani ajaakin jänistä. :(
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Eiköhän samaisiin kommentteihin törmää taipumuskokeissakin, jos niihin kerran törmää jo muuallakin. Ja jos koira kerran ajaa jänistä, niin eihän kokeisiin lähtö sillon huono idea oo. Paremminkin näyttö niille jotka epäilee, että ajjaahan se! :D
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

Minusta kahdenviikon koe on ihan hyvä "taipumuskokeena". Itse kävin hylsyn hakemassa, eikä nyt suuremmin tullut kommentteja, että ei tuo mitään aja. Nuo kommentit koirista, eli ajaako vai ei on ennemmin legendaa kuin totta. En usko että kukaan kokeessa toteaa: "miksi sä tuommoisen tuot kokeeseen, kun ei sillä mitään tee". Itse ainakin voisin taputella korvalliselle moisessa tilanteessa, jos koirastani joku noin sanoisi. :lol: Olkoon sitten vaikka kuinka huono koira tahansa. Niin ja saahan pitkään kokeeseen itse valita tuomarit.

Eli rohkeasti kokeeseen jos koira ajaa. Vaikka ei ajaisi kuin 5min niin silti. Ei se mitään kauheata ole. Tosin jos meinaa valioksi ajattaa, niin huono tulos laskee pistekeskiarvoa, mutta onko tuolla sitten loppujen lopuksi merkitystä. :roll:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Minun mielestä beagleillä on jo taipumuskoe ja se on tämä jäniksenajokoe. Miten muuten sen taipumuksen saa testattua? Jos pelkkää jänistä näytetään koiralle ja katotaan miten reagoi niin meidän neiti ainakin sais hylsyn, se pelkää kuollutta jänistä. Ajaa se kyllä sitten elävää.

Mekin käytiin ekassa kokeessa kun tuli toissa syksynä tämä 2 viikonkoe, nollahan sieltä rapsahti eikä saatu kuin 240 minuuttia hakua, ei edes ajoa. Mutta ei se aina onnistu ku ollaan oikeassa metsästystilanteessakin.

Ja mitä ajokokeissa olen toisten tuomarikolleegoiden kanssa jutellut, niin niitä on semmosiakin kaksoisvalio koiria joilta ei ole eläissään ammuttu yhtään jänistä, että ei sitä tämän harrastuksen takia tarvi mikään himometsästäjä olla. Minullakin on kortit, aseet, luvat eli pelit ja pensselit, mutta silti olen metsällä vain koiraohjaajana.

Se miksi en ole sitten startannut enää kokeessa on se, että sinne on treenattava ja aika ei siihen riitä. Kyllähän niiden kanssa metsällä käydään, mutta jos meinaa täyden päivän kokeessa olla ja saada jotain tulostakin niin enemmän mettää kotioloissa.

Laikoja harrastava ystäväni sanoi, että ovat ne sielläkin piireissä jotkut yrittänyt että jos mejä tuloksella sais koiran muotovalioksi. Lainatakseni sitten erään miehen sanoja "jokainen koira joka osaa vetää narussa osaa myös jäljestää". Osaltaan pitää paikkaansa, mutta siihenkin lajiin on treenattava. Mekin kokeillaan ensivuonna, narussa vetäminen ainakin onnistuu jo nyt ;)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
asippa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 30.10.2005 17:05
Paikkakunta: Oulu

2-viikon koe

Viesti Kirjoittaja asippa »

2-viikon koe on koemuotona jo osoittanut toimivuutensa eikä siitä ei ole epäilystäkään. Ne henkilöt jotka jaksoivat tehdä vuosia töitä asian eteen ansaitsevat kaukonäköisyydestään kiitoksen.
Jokainen koira, joka saadaan jollain tavalla koetoiminnan piiriin on suuri voitto rodulle ja ennen muuta rodun käyttöominaisuuksien kehittämiselle.
Itse olin aiemmin taipumuskokeen kannalla, mutta nyt tämä 2 viikon koe täyttää hyvin tarpeen joka liittyy taipumuskokeeseen.
Rotujärjestön paikallisyhdistykset toivottavat varmaan kaikki halukkaat koiranomistajat tervetulleiksi 2- viikon kokeisiin ja tuomareiden järjestämisessäkin autetaan.
Pohjois-Pohjanamaan Beagle ry. järjestää koetoimintaa tuntemattomalle koiran omistajalle kokeneen tuomarin mukaan metsään normaalina metsästyspäivänä. Metsäpäivän aikana koiran omistajaa opastetaan ajokokeeseen liittyvissä asioissa ja samalla arvioidaan koiran käyttäytymistä metsässä aivan epävirallisesti ja siinä hengessä, että mitä olisi otettava huomioon kun osallistutaan ensimmäisen kerran kokeeseen koiran kanssa.
Toivon, että Beaglen omistajat ottaisivat yhteyttä rotujärjestön paikallisyhdistyksiin sen sijaan, että tutustutaan asioihin pelkästään näiden keskustelupalstojen kautta.
Ajokokeet ovat mukavaa toimintaa koirien kanssa ja samalla tämän meidän urhean ajurin ominaisuudet säilyvät ja välillä näyttää, että jopa paranevat tulevaisuuden metsästäjien tarpeisiin.
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

1. Ajokokeiden tarkoitus
Ajokokeiden tarkoituksena on ajavien koirien jäniksen ajo-ominaisuuksien selville saaminen
jalostusta varten, harrastajien ja heidän yhteistoimintansa kehittäminen sekä
kilpailumahdollisuuksien tarjoaminen näihin sääntöihin pohjautuen.
Ajokokeissa ei ole tarkoitus vahingoittaa riistaeläintä tai koiraa, eikä altistaa niitä
kohtuuttomalle rasitukselle.

Sieltä se löytyy sinisestä kirjasta aevan alusta.
Lonelyrider
Viestit: 34
Liittynyt: To 24.08.2006 19:41

Viesti Kirjoittaja Lonelyrider »

Täytyy kertoa että muutaman Suomen ajokoiran jälkeen minulla on ensimmäinen Beagle. Ja olen enemmän kuin positiivisesti yllättynyt. Meidän perheen nuoriso on opettanut Eetu koirallemme tukun ns. turhia temppuja ja olen erittäin hämmästynyt koiran viisaudesta.
Koska ite olen metsästyksen harrastaja, päämääräni on ajokokeet ja metsästys, siksi haluaisin sanoa Hanna f:lle että ne eivät todellakaan ole mikään privaatti juttu jos koirasi ajaa edes kohtuullisesti niin mene ihmeessä kokeilemaan miten käy. Uskon että sinut toivotetaan riemumielin tervetulleeksi kisoihin. Koe toiminnan haitta on tietysti niiden parin tuomarin hankinta mutta eiköhän sekin järjesty aktiivisella kyselemisellä ja keskustelemisella kokeen järjestäjän kanssa. Ei muuta kuin pipoa silmille ja menoksi.
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Hyvää keskustelua, se oli tarkoituskin :)

Kyllähän tämä nykyinen koe ajaa toki tarkoituksensa metsästysominaisuuksien tarkastelun suhteen. Suurin ongelma ehkä onkin se, että monilla ei ole mahdollisuuksia edes harjoittaa koiraansa, saati kyetä valitsemaan maastoa koetilannetta varten (kahden viikon koe). Mihin tahansa metsäänhän ei tietenkään voi koiraa päästää, ja kaiken maailman lupia tarvitaan. Saataisiinkohan nämä ei-metsästävät siis kenties mukaan järjestämällä harjoittelumahdollisuuksia? Pitäisikö paikallisten beagleyhdistysten kenties ruveta järjestämään "harjoittelupäiviä" henkilöille, joilla ei itsellään ole mahdollisuutta päästä metsään? Vai miten pitkälle järjestön on tultava vastaan?
Lonelyrider
Viestit: 34
Liittynyt: To 24.08.2006 19:41

Viesti Kirjoittaja Lonelyrider »

Niin miltähän tuntuisi ajatus, Suomessahan on firmoja joilla on mökkejä ja virkistys alueita pitkin Suomea . Miltä tuntuisi ajatus että Suomen Beagle järjestöllä olisi "Ns harjoitus alue ja mökki jossain päin Suomea. Siellä voisi paneutua Beaglen koulutukseen täysillä oli se sitten mitä lajia tahansa. Jänistä voisi ajattaa mutta ampuminen olisi kielletty. Ammunta kielto voisi helpottaa alueen löytymistä ja yleistä suhtautumista asiaan vai mitä Sitä mitä se maksaa älkää kysykö minulta mutta tulipahan mieleen tässä saunomisen lomassa. sinne olisivat etuoikeutettuja ne joilla eui olec omaa aluetta missä harjoitta koiraansa.
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Viesti Kirjoittaja salo79 »

Olen täysin samaa mieltä asippan kanssa :D Pohjois-Pohjanmaan Beagle ry:lle hatun nosto! Hienosta harrastuksen tukemisesta, näin harrastajan silmin.
onkohan sillä sarvet päässä???..
Lonelyrider
Viestit: 34
Liittynyt: To 24.08.2006 19:41

Viesti Kirjoittaja Lonelyrider »

No niin siinähän se tuli, kiitos ansippa näinhän se homma etenee, empäs huomannut tuota kommentia.
Vastaa Viestiin