MLS testaus ja tulokset

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

TiinaN
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.06.2012 20:04
Paikkakunta: Espoo

MLS testaus ja tulokset

Viesti Kirjoittaja TiinaN »

Löytyykö Suomen rekisterissa olevista beagleista julkisena samanlaista MLS-listausta testatuista koirista, mikä löytyy Ruotsin ja Norjan beagleista?
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Moi, Tiina.

Ruotsissa ja Norjassa ei itse asiassa ole julkaistu MLS-testattujen koirien listaa vaan lista koirista, jotka on testattu ja jotka täyttävät lisäksi seuraavat ehdot:
- testaustulokset on ilmoitettu rotujärjestöille
- testaustulosten julkistamiseen on annettu lisäksi lupa
Testattuja koiria on oikeasti paljon enemmän.

Pohjoismaista MLS-listaa ylläpitää norjalainen Stein Aasheim. Hänellä on tiedot myös ei-julkisista testaustuloksista, mutta ei sellaisista, jotka eivät täytä tuota ensimmäistä ehtoa. Ruotsissa ja Norjassa MLS-testaus on paljon tavallisempaa kuin meillä. Syynä on se, että Ruotsissa koirat rekisteröidään vain siinä tapauksessa, että molempien vanhempien MLS-status on tiedossa. Norjassa tätä pakkoa ei ole, mutta käytännössä pennun ostajat haluavat, että vanhempien MLS-status tiedetään. Nämä seikat ovat olleet motiivina listojen julkaisemiselle.

Aasheimilla on siis tiedot myös suomalaiskoirista ja tilanne on tällä hetkellä tämä:
Listalla on lähes 800 koiraa, joista 54:llä on suomalainen rekisterinumero. Niistä 36 on testattu ja näistä testatuista 31 on ”terveitä”, kantajia on neljä ja sairaita on yksi. Kaikki nämä koirat eivät ole enää hengissä.
Listalla on siis vielä 18 testaamatonta suomalaiskoiraa. Ne ovat listalla siksi, että MLS:n resessiivisen periytymistavan vuoksi testattujen lähisukulaisten MLS-status voidaan joissakin tapauksissa tietää ilman testaamistakin. Näistä 18:sta koirasta 16 on väistämättä ”terveitä” ja kaksi on väistämättä kantajia.

Suomessakin on iso määrä koiria, jotka on testattu, mutta joiden tuloksia ei ole luovutettu rotujärjestön käyttöön. SBJ:n tietoon saatetuista testituloksista melkein kaikki on ilmoitettu julkisiksi.
Suomalaiskoirien testituloksista ei voi laskea MLS-kantajuuden yleisyyttä beaglekannassamme. Syynä on se, että testattaviksi on usein valittu sellaisia koiria, jotka sukutaustansa vuoksi voisivat olla periaatteessa MLS-kantajia. Lisäksi listalla on koiria, joita on käytetty jalostukseen rajojen yli ja joilta on siksi haluttu MLS-status. Kyse ei siis ole satunnaisotannasta.

Listaa ei ole julkaistu Suomessa siksi, että lista on aivan liian lyhyt. Voidaan sanoa, että karkeasti noin 50 % pohjoismaisista beagleista on Suomessa. Kuitenkin suomalaiskoirien osuus on MLS-listalla vain seitsemisen prosenttia. Toinen syy on mainittu edellä, eli että melkein kaikki testatut koirat ovat jollain tavalla ”erikoistapauksia”.

Timo K.
Timo Kilpeläinen
Titi Rolin
Viestit: 297
Liittynyt: Su 12.02.2006 15:10
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titi Rolin »

timkil kirjoitti:Moi, Tiina.
Syynä on se, että Ruotsissa koirat rekisteröidään vain siinä tapauksessa, että molempien vanhempien MLS-status on tiedossa.

Timo K.
Ymmärsinkö minä sitten väärin Yhteispohjoismaisissa Beaglein jalostuspäivillä Kokkolassa kun jäin siihen käsitykseen että pentueen molemmat vanhemmat pitää olla MLS-testattuja jotta pentueen saa myydä Svenska Beagleklubbenin ylläpitämässä pentuvälitityksessä? Rekisteröityä pentueen kyllä saa ilman testiä.
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Joo, tietysti olet oikeassa ... kirjoitin vähän liian nopeasti ja ajattelematta ensin...
Rekisteröinti on tietenkin Kennelklubin juttuja, ei beagleklubin. Ja MLS-vaatimus on beagleklubissa sovittu juttu.
Norjassa on kuitenkin niin, että Ruotsin tapaisia MLS-vaatimuksia ei teoriassa ole, mutta käytännössä pentujen ostajat MLS-statuksen pentueen vanhemmilta haluavat.

Kokkolassa tosiaan puhuttiin tästä(kin) teemasta. Minulle jäi se mielikuva, että MLS-vaatimuksiin suhtaudutaan naapurimaissa vähän kriittisestikin. Ainakin osa harrastajista on ilmeisesti sitä mieltä, että testausvaatimukset ovat hiukan ylireagointia ja että niistä hyötyvät kaikista eniten geenitestilaboratoriot.

Tosin minulla on sellainen perstuntuma (ei siis faktaa), että MLS saattaa olla Ruotsissa ja Norjassa yleisempi kuin Suomessa. Muistettakoon kuitenkin, ettei MLS ole mikään oikea ongelma siksi, että geenitestillä on sairaat koirat helposti estettävissä.

Kiitos, Titi, tarkkaavaisuudesta!

Timo K.
Timo Kilpeläinen
annie
Viestit: 299
Liittynyt: To 22.09.2005 18:57
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja annie »

Taitaa Suomessa oikeasti olla noita testattujen ja normaalistatuksen omaavia koiria enemmänkin, sillä omissa kasvateissani niitä on pelkästään 20 kpl ja ne ovat siis perimänsä perusteella terveitä. Molempien vanhempien tieto on kirjallisesti (sähköisesti) ilmoitettu SBJ:lle. Ne eivät näköjään kuitenkaan ole päässeet listoille noiden Timon ilmoittamien lukemien perusteella.
Olen testannut hiljattain myös viimeisimmäksi käyttämäni uroksen ja pentujen emä on sekä perimänsä puolesta "puhdas", mutta myös testattu (testattu pentuna ennenkuin ko yksilön isä oli testattu).
Tiedustelisin, että miksi nuo 20 kpl Hejdetassens Dotter - Sakin Topi yhdistelmän koiraa eivät ole päässeet tuolle listalle. Vastauksen saa ilmoittaa ihan julkisesti.
Kaikkien näiden koirien MLS status on ilmoitettu julkiseksi...
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Moi, Anne.

Vastaus vähän kesti kun olin työreissulla.

Tuota MLS-listaa ylläpitää ja päivittää siis Stein Aasheim. Näin ollen kysymys ei tainnut olla suoraan minulle, mutta vastaan nyt kuitenkin niin hyvin kuin osaan – varsinkin kun olen se henkilö, joka on toimittanut Steinille Suomesta ne testaustulokset, joita ei ole mennyt suoraan hänelle. Listalta näyttävät löytyvän Hejdetassens Dotter, Sakin Topi ja Papinniemen Helga. Mäki-Haukun Roopea ei löydy – olenkohan unohtanut välittää tiedon? En tosin kuolemaksenikaan muista tietoa itsekään saaneeni. Minun listani on tosin puolitoista viikkoa vanha, joten ehkä Roope löytyy jo Steinin listalta.

Steinillä on ollut tapana keräillä listalle myös testaamattomia koiria, joiden MLS-status käy ilmi esimerkiksi vanhempien tai jälkeläisten/parituskumppanien testaustuloksista. En tiedä syytä tällaisten koirien listalla oloon, en myöskään sitä, kuinka kattavasti Stein näitä koiria listallensa päivittää. Oletan, että hän tekee näitä päivityksiä silloin tällöin – tarvittaessa tai jonkun kysyessä. On syytä muistaa, että kun MLS periytyy resessiivisesti, on tällaisten koirien kerääminen listalle periaatteessa turhaa ja tarpeetonta. Jos pentueen vanhemmat on DNA-testattu ei-kantajiksi, saavat jälkeläiset automaattisesti puhtaan MLS-statuksen, olivatpa ne listalla tai eivät. Eli tieto pentujen MLS-statuksesta on ”kirjoitettu” pentueen vanhempien testituloksiin.

Tuohon ”miksi”-kysymykseen minulla ei siis ole vastausta – eikä taida olla Steinilläkään. Jos haluat, voidaan ne toki listalle lisätä, mutta ei niiden MLS-status siitä lisäyksestä miksikään muutu.

Timo K.
Timo Kilpeläinen
annie
Viestit: 299
Liittynyt: To 22.09.2005 18:57
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja annie »

Kuinka sitten tieto välittyy jalostusneuvojille ja muille listan käyttäjille? He tuskin käyvät jokaisen testatun yksilön parituskumppaneita läpi, jos esim kysytään varmuudella puhdasta beaglea jalostukseen. Silloin ne koirat, jotka ovat perimänsä perusteella (molemmat vanhemmat testattuja ja statukseltaan N/N) ovat "out".
Minusta jokaisen koiran tieto on yhtä tärkeä, niiden, jotka on testaatuja ja myös niiden, joille se tulee jo olemassa olevan tiedon myötä "syntymälahjana".

Roope on jo testattu, mutta tulos ei ole tullut vielä. Jos sillä tiedolla, mikä testin myötä tulee jälkeläisten osalle, on tarpeeton, niin en sitten sitä tulosta edes muille ilmoita. Teinhän testin itsekkäästi omaa kasvatustyötä silmälläpitäen. Muita jo käytettyjä narttujakaan se tuskin avittaa, koska tuskin ovat testattuja (ainakaan vanhan listan mukaan).

Ajokoirilla Ataksia-status normaali tulee automaattisesti teatattujen ja terveeksi todettujen vanhempien jälkeläisille. Se tieto on kaikkien harrastajien saatavilla. MLS:n periytymismekanismi on samanlainen, joten olisi ihan fikdua kerätä tieto myös näistä testaamattomista terveistä.
annie
Viestit: 299
Liittynyt: To 22.09.2005 18:57
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja annie »

Laittaisitko Timo tuon listan ylläpitäjän sp osoitteen tiedoksemme. Tarjottelen nuo terveet listalle. Jos eivät kelpaa, niin sitten ei voi mitään. Uskoisin, että tieto olisi ainakin ruotsalaisittain kiinnostava suvussa esiintyvien kantajien takia. Ainakin minulle tulleet pentukyselyt sieltä suunnasta sisältää kysymyksen MLS tilanteesta aika ensimmäisten joukossa. Ruotsalaisia asia kiinnostaa ja näkyyvät olevan aika valveutunutta porukkaa tältä osin.
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Minä luotan kyllä siihen, että ihmiset osaavat ajatella ja tehdä johtopäätöksiä. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että jokaisen koiran tieto on yhtä tärkeä. Siksi näkisin, että myös Roopen tulos olisi perusteltua olla listalla.

En tiedä, voinko kertoa suoraan kenenkään s-postiosoitetta tällaisella avoimella keskustelupalstalla. Siksi teen sen näin: Linkistä aukeaa sivu, jonka oikeassa reunassa on Beagleringen Norgen jalostusjaoston tiedot. Heti toisena on Aasheimin yhteystiedot.

http://www.beagleringen.no/avlsr%C3%A5d ... e-30270992

Timo K.
Timo Kilpeläinen
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Ihan rupee hiljastakin miestä jo vähän hermostuttamaan tämmoset MLS-tä puhumiset
Se kun ei olisi kasvattajalle juurikaan mikään suuri ongelma sen toteaminen , kun sen vian näkee jo vähintään jo pari viikkoisena.
Minulla on tähänkin kokemusta.
Minun ensimmäisen Beagleni Topiaksen sisar oli MLS vikainen, jota pääsin hyvinkin läheltä seuraamaan, kun se oli vielä mulla hoidossakin yhden viikonlopun ajan.
Suoraksi sanottuna en kyllä katsosii niin sairasta koiraa pätkääkään, josta sitten sitten omistajakin luopui minun kehoituksesta, kun eläinrakaskin olen.
Mainitsin jo silloin kasvattajalle kun pennut olvat vielä pariviikoisia, että toi pentu ei ole normaali, mutta MlS ei ajnakaan minulla ollut siihen aikaan tietoa, niinkuin ei keskisuomessa muillakaan.
Sitä pidettiin siihen aikaan vaan jonain kehityshäiriönä, kun yhdistelmäkin oli puolisisar paritus, jota siihen aikaan ei kovin pahana pidetty.
Kuiteskaan en pitäisi tätä sairautta kovinkaan tutkimisen arvoisena, kun sen pystyy näuinkin varhaisessa vaiheessa toteamaan ja sen esiintyminenkin muihin sairauksiin verrattuna on hyvinkin harvinaista.
Tämä on vain yksi mielipide satojen joukoista, josta ei kenenkään tarvii ottaa hernttä.
Viimeksi muokannut KeijoN, Su 14.08.2016 15:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TiinaN
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.06.2012 20:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TiinaN »

Sairaat joo, mutta entäs ne kantajat? Miten sä ne tunnistat ilman geenitestiä?
annie
Viestit: 299
Liittynyt: To 22.09.2005 18:57
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja annie »

Heräsi sama kysymys kuin Tiinalta.. miten sitten kantajien tilanne? Lyhyellä matematiikalla sairauden potentiaalinen mahdollisuus on niin kauan olemassa kun on testaamattomia koiria, joiden seassa on väistämättä kantajia. Vai onko tämäkin sairaus luokkaa "pää pensaaseen ja totuus loppuu olemasta"?

Jos tuolla Keijon logiikalla ajatellaan mitä tahansa beaglessa esiintyvää sairautta / vikaa, niin mitään ei ole olemassa. Eihän yhtäkään yksittäistä sairautta tai vaivaa ole rodussa DIAGNOSOITU (ainoa varma keino todentamiseen) siinä mitassa, että voitaisi sanoa olevan mitään sairautta.
Eli ei lonkkadysplasiaa (D tai E), kyynäsdysplasiaa, patellaluksaatiota, ei epilepsiaa, ei autoimmuunisairaksia...ei siis mitään. MuTulla taas ei voida tehdä kuin todella huonoja päätelmiä, joista viattomat kärsii.
Ylikorkeuskin poistuu kun laitetaan silmät kiinni mittakeppiä vilkaistessa tai jätetään alapää pari senttiä maasta irti.

Tohdin olla Timon kanssa eri mieltä diagnosoitujen koirien valikoitumisesta testattavaksi. Ainakaan omassa otannassani 13 tai 14 koiraa, on täsmätestattuja vain kaksi, joista kumpikin puhtaita (N/N). Kaikki muut ovat tulleet testattavaksi ihan hasardina, eli vailla mitään kuvitelmaa rasitteesta. Eli karkeasti tuo osuus on noin kolmannes testatuista. Kumpikin testaamistani kantajista on ollut puhdasta sattumaa, eikä niiden suvun tilanne ole tuolloin ollut tiedossa. Voidaanko siis puhua noiden testattujen osalta täsmäiskuista? Minusta ei. Varsinkaan kun lukemassa on lisänä muutama uros, jotka ovat testattua ulkomaisten parituskumppaneiden omistajien toiveesta / vaatimuksesta. On siis aika vaarallista vähätellä asiaa kun sitä peilaa faktoihin.

Kertokaa viisaammat, että mikä sairaus beagle osalta on niin hyvin testattu ja diagnosoitu, että siitä voidaan puhua varmuudella MuTun sijaan?
Mikä sairaus on saanut osakseen edes tuon reilu viisikymmentä diagnosoitua merkintää?

Jokaisen sairauden vähättely on typeryyttä. Ja varsin suurta typeryyttä osoittaa sellaisten sairauksien väheksyminen, jotka voidaan MLS:n tavoin tutkia todella edullisesti (50 USD= n. 35€) ja älyttömän pienellä vaivalla ja siten kitkeä tarvittaessa vaikka olemattomiin sen helpon periytymismekanismin ansiosta.
Toki aina voidaan antaa kalikkaa otsaan ja poistaa ongelma näin kotikonstein. Sitten vaan odotetaan kantajan seuraavaa pentuetta ja toivotaan parasta...
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Komppaan kyllä Keijoa sillä että ilmiasussa niin nopeasti asia tulee ilmi että siihen on helppo puuttua, ts. sairaan jalostaminen ja siitä varmojen kantajien aikaansaaminen ei pitäisi onnistua.

Mutta kompaan myös Annea sillä, että jos johonkin ongelmaan meillä on geenitesti kehitetty niin kannattaahan sitä käyttää. Itse en ole koiria MLS:n varalta testannut.

Ai jestas kun olisi testi polvien ristisiteisiin...
Viimeksi muokannut Corner, La 07.10.2017 9:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
annie
Viestit: 299
Liittynyt: To 22.09.2005 18:57
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja annie »

Kyllä niitä kantajia tulee muistakin kuin varsinaisesti sairaista, eli kantajatkin niitä lisäävät. Ja kaikki testaamattomat ovat potentiaalisia kantajia. Kuka on niin pätevä, että tunnistaa kantajan ilman testiä?
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Kantaja ei ole sairas, ts. se ei näy ilmiasussa. Ehdottomasti on hieno ajatus että kaikki testataan ja jalostuksellisesti tuo aikanaan saadaan rodusta kokonaan pois. Näin juurikin on tarkoitus edetä suomenajokoirien ataksian kanssa ja tietoutta periytyvyydestä täytyy tietenkin lisätä.

Mutta kuten todettua, kantaja ei ole sairas.
Vastaa Viestiin