Minkä ikäisenä beaglen voi astuttaa ensimmäisen kerran

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
mittie
Viestit: 1
Liittynyt: Su 04.10.2015 15:17

Minkä ikäisenä beaglen voi astuttaa ensimmäisen kerran

Viesti Kirjoittaja mittie »

Yritin etsiä vastausta tähän kysymykseen kennelliiton nettisivujen kasvattajalle-ohjeista, vähän googlaamalla, ja myös tästä foorumista haku-toiminnon kautta, mutta ei osunut silmiini selkeää vastausta tähän kysymykseen, joten kysytään nyt sitten ihan erikseen:

Minkä ikäisenä beaglen voi astuttaa ensimmäisen kerran? Minulla on 1 v 9 kk beagle-narttu, ja mietin minkä ikäiseksi kannattaa odotella ennen ensimmäisten pentujen teettämistä.
MakeW
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.10.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja MakeW »

Ikä ei ole varmaan tärkein kriteeri yleensäkään koiranjalostuksessa, vaan itse ainakin arvostan enemmän koe- ja näyttelymenestystä.

Käyttökoirarodun ollessa kyseessä ajattelen, miten parannan yhdistelmällä rodun tasoa käyttö- ja näyttöpuolella.
VvM
Viestit: 546
Liittynyt: La 15.10.2005 5:00
Paikkakunta: Ruotsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VvM »

Tarkkaa ikää on varmaan kenenkään vaikea antaa, koirat kun ovat jokainen yksilöitä.
Itse olen odottanut siihen ikään, että koiran ajotaidot ovat vakiintuneet ja sen metsästysominaisuudet hyvin ja luotettavasti selvillä. Silloin on aika pohtia onko kyseisen koiran ominaisuudet riittävän hyvät jalostusta varten. Tuossa ajotaitojen vakiintumisiässä on myös helpompi etsiä urosta, joka sopii omalle nartulle ominaisuuksiltaan parhaiten.
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
Gwenna
Viestit: 24
Liittynyt: Su 23.02.2014 14:14
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gwenna »

Kennelliiton jalostusstrategiassa sanotaan:

"Jalostukseen käytettävän koiran suositellaan olevan iältään vähintään 2-vuotias, mielellään tätä vanhempi, jotta sen ja lähisukulaisten ominaisuuksista saadaan mahdollisimman varmaa tietoa jalostusta varten."

Toinen löytö oli seuraava: "Kennelliiton ehdotus uuteen eläinsuojelulainsäädäntöön sisällytettävistä asioista koskien koirien jalostusta ja nartun sekä pentujen hyvinvointia -> "Nartun tulee astutushetkellä olla vähintään 18 kk ikäinen."
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Mulla on ollut aina tapana penskasta lähtien piti pyöriä niissä piireissä, mssä esim. vanhempi / kokeneempi väki puhui viisauksia.
Tietenkin asioitten piti silloin minuakin kiinnostaa.
Se on jäänyt korvaan soimaan sanonta : narttua ei pidä astuttaa milloinkaan ensimmäiseen juoksuun, toiseen voi jo harkita, mutta mieluummin kolmanteen.
Näissäkin on hiukan rotukohtaisia eroavaisuuksia ja astutettavan nartun kehitys huomioitava jotenka ikähaitarikin voi olla suuri.
MakeW
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.10.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja MakeW »

Niin, tieto lisää tuskaa, mutta koiranjalostus ei suinkaan ole pelkkää lisääntymistä. Vaan, niin kuin viisaammat ovat jo edellä todenneet, jalostustiedon (esim. kokeet ja näyttelyt) eteenpäin viemistä.
Vastaa Viestiin