Beaglen kestävyys ja terveys sekä rakenteen vaikutus siihen

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Beaglen kestävyys ja terveys sekä rakenteen vaikutus siihen

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

No niin eli kommentteja Beaglen kestävyydestä ja rakenteesta. Ei niinkään onko häntä hyvin, vaan ihan oikeasti.

- mikä on vaatimustaso??
- missä ollaan nyt??
- miten näyttelyissä pääasiassa käyvät pitävät Beaglen rodunomaisen kestävyyden ja liikkuvuuden yllä??
- ja miten metsämiehet??
- miten arvioida koiran kestävyys ja liikkuvuus??
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Sonja
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 01.09.2006 13:11
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Sonja »

Minun reilu vuoden ikäinen beagle käy minun kanssa juoksulenkeillä normaaleiden kävelylenkkien lisäksi. Kesähelteillä en kiusannut koiraa juoksuttamalla, mutta nyt ilmojen viilennyttyä harjoitukset ovat taas alkaneet. Nyt totutteluvaiheessa olemme tehneet vain lyhyitä 5-7 km:n lenkkejä neljä kertaa viikossa, mutta kuukauden parin päästä odotan koiruuteni juoksevan mielellään yli 10 kilsan lenkkejä. Tuo kuntoilu saa riittää koiralleni, koska se riittää myös minulle. Pyörälenkkejä pidän liian vaarallisina, kun tuo hurtta säntäilee välillä ennalta arvaamattomasti johonkin puskaan tai ojaan. Koirani on mallia "sahapukki", mutta mukavasti näyttää liikkuvan. Aamukävely on 30 min-45 min ja iltakävely 45 min-1,5h. Viikonloppuisin ulkoillaan enemmänkin. Jänismetsälle beagleni ei pääse.
heidi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 05.09.2006 15:48

Viesti Kirjoittaja heidi »

Hei hienoa!nyt oli pakko rekisteröityä ja tulla mukaan keskusteluun =D> Oma mielenkiintoni suuntautuu juuri liikkeisiin liikkumiseeen ja tuohon kestävyyteen (osaksi kai jo ammatin puolesta Ft ja erikoistumassa eläinfysioterapiaan syksyllä)
Itselläni on "näyttely"beagle, mutta ei se mikään sohvaperuna ole. Metsässä käydään ja paljon käydäänkin. Harrastuksina koiralle on agility, koiraetsintä ja verijälkeä nuuhkuttellan myös. Välillä pyöräilen pitkin metsäteitä koiran kanssa jotta saadaan enemmän kestävyystyyppistä harjoitusta. Tavallisia lenkkejä (45-90 min kävely) en itse pidä koiralleni mitenkään harjoituksina vaan enemmän tavainomaisena viikkolenkkeinä.
Kestävyysharjoittelusta uskoisin että tavallinen lenkkeily ei kasvata kestävyyskuntoa vaan siihen tarvitaan selkeästi pitkäkestoista harjoitusta. Sen uskoisin olevan monen näyttely beaglen heikompi puoli. Vaikkakin minäkin käyn koiran kanssa metsällä lenkeillä en usko sen kasvattavan kestävyyttä, koska ei ole ajo päällä vaan se ottaa spurtteja ja nuuhkuttelee ja jolkottelee omia aikojaan. Kestävyyden mittaaminen onkin aivan toinen juttu, mutta sen kai näkee itse toiminnassa koirasta.
kysymyksenä itselle heräsi "metsämiehille" että eikö ajo aika ole vain tietty aika miten sitten sen ulkopuolella? onko koira tekemättä mitään? siinähän menee ajokaudella saavutettu lihaskunto ja kestävyys taivaan tuuliin.

siitä vaatimustasosta minulla ei ole hajua, koska en ole tutustunut metsähommiin ja siksi en rupea kommentoimaan, vaikkakin hyvin mielelläni tutustuisin aiheeseen jo oman ammatillisen mielenkiinnon takia.

Kestävyyden mittaamisesta toivottavasti saan lisää tietoa tulevista opinnoistani



:lol:
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

Meidän "sahapukki" ja mettäbeagle käyvät päivittäin kaksi kertaa lenkillä. Ensin vain 30min lenkki ja sitten illalla 60-90min lenkki. Koira kamujen luona käymme viikottain leikkimässä...yleensä koirat juoksevat kaverini maatilan pelloilla n. 3 tuntia jatkuvaa juoksua. Metsässä käymee myös pari kertaa viikossa kävelyllä. Juoksulenkeillä kävin kesällä päivittäin, mutta nyt energia puretaan pääasiassa siis kävelylenkeillä, toisten koirien kanssa riehumisella sekä kotona leikin nuoremman kanssa tunnista kahteen tuntia. Vanhempi usein nukkuu tuolloin. Kirjoitusteni mentyä ohi syksyn osalta aloitan käymään agissa kerran viikkoon ja tokossa kaksi kertaa viikko.

Niin kuin huomaa ei koirillani mitään himo kuntoa ole, mutta meidän hommiin riittävä. Minun mittapuuni mukaan aivan sopiva.
heidi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 05.09.2006 15:48

Viesti Kirjoittaja heidi »

Niin mä vallan taas unohdin ton koirakamujen kanssa juoksemisen...se on pop koska siiinä koira saa liikuntaa monipuolisesti :lol: niin vielä siitä kestävyyden vaatimustasosta...jokaisella koiralla se tietty vaihtelee juuri harrastuneisuuden mukaan...lyhyitä spurtteja nopeesti,ajoa 3 tuntii ym. tärkeintä olisi mun mielestä kuitenkin se että tulis liikuntaa mahd. monipuolisesti. Välillä todella kestävyyttä vaativaa, mutta välillä myös nopeita spurtteja, suunnan vaihteluita, painia koirakavereiden kanssa unohtamatta rauhallista jolkottelua.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

heidi kirjoitti: kysymyksenä itselle heräsi "metsämiehille" että eikö ajo aika ole vain tietty aika miten sitten sen ulkopuolella? onko koira tekemättä mitään? siinähän menee ajokaudella saavutettu lihaskunto ja kestävyys taivaan tuuliin.
Vastaan tuohon kesäaikaan. Eli itse pyrin pitämään koiran kunnon yllä aamu- ja iltakävely lenkkien lisäksi, pyörällä juoksuttamalla. 8m fleksi ja rauhallinen sivutie sekä sopiva vauhti, jotta ehtii pysähtyä jos koiruus säntää johonkin suuntaan yllättäen. Lenkkien pituus yleensä viikolla kerran 5-15km ja viikonloppuisin molempina päivinä mahdollisuuksien mukaan yli 10km. Vauhti on noin 10km/h. Joskus kokeilu mielessä 30km alle kahteen tuntiin.. :) sekä silloin tällöin ns. maksimivauhti spurtteja pöyrällä tai mopolla. Eli noin kilsa koiran maksimi vauhtia.

Metsästysaikaan pyrin käymään ti, ke tai to iltana n. 3tuntia metsässä. Ja sitten viikonloppuisin molempina päivinä. Alkusyksystä kun on lämmintä niin aamusta 2-5 tuntia ja talvisaikaan sitten pimeestä pimeeseen. Monesti on koira mukana kun ihan muuten vaan kävelen lasten ja vaimon kanssa metsässä tai olen mökillä. Joskus pihassa irti jonkun aikaa iltaisin. Painja kaverina toimin silloin tällöin olohuoneessa. Kesät koira on tarhassa ja talvet sisällä.

Vaatimus siten, että 1vuotias koira pitää pystyä ajamaan tunnin väsymättä. 2v 2 tuntia, 3v 3 tuntia jne. Ajotilanteessa koira kuitenkin yleensä vetää niin kovaa kuin kyvyt riittää.

Koirani on mallia "mettä". Olisiko muuten sopivan huumoristiset nimet "sahapukki" =näyttelylinjainen ja "mettä" =käyttölinjainen?? :)
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Meillä koirat saavat pakolliset kusetuslenkitykset. Nyt kun asutaan omakotitalossa niin koirien kanssa on tullu vähän vähemmän käytyä kävelylenkillä (sehän näkyy emännästä) Kesällä pyöräiltiin. Minulla ei ollut sillon töitä, joten pystyin käyttämään koiriani läpi kesän pyörälenkillä kun tein sen puolen yön jälkeen. Pyöräily on jatkunut nyt myös kun ajatuskausi on alkanut. Narttu aloitti 20.8 juoksun joten sitä ei ole käytetty metsällä. Omat työt haittaavat sitten myös metsätyöskentelyä. Tosin toissaviikolla oli vielä niin kuumakin, että ei sinne mettään kauhee hinku ollutkaan. Eka päivänä koira kuitenkin ajoi 45min ja pum, pupu nurin.

Peruskuntoa siis pidetään yllä pyöräilemällä (minä vielä juoksutan molemmat koirat yhtä aikaa, peruslaiska ihminen kun olen), mutta se mettäkunto tulee vasta sitten siellä metässä. Urokseni on ollut ennen yli 3kiloa tukevammassa kunnossa ja kyllä sillä nyt ihan eritavalla riittää virtaa kun on kevyempi olo.

Mitä pidemmälle kausi etenee niin koirien kunto paranee, tämähän on selvää.

Lihavaa koiraa ei missään tapauksessa sais revityttää metässä. Mielestäni sen koiran laihduttaminen tulee tapahtua jo ennen mettäkautta. Kuten jo aikaisemmin jo totesin niin liian usein näkee semmosia mätisäkkejä siis ihan läskejä koiria näyttelyissä ja ovat ihan käyttökoiria. Siinä tulee sitten mieleen, että nuo eivät ole kyllä helmikuun 28 päivän jälkeen saaneet mitään liikuntaa, odotetaan vain elokuun 20 päivää. On sulaa eläinrääkkäystä sellainen, että "kyllä ne kilot siellä metässä sitten lähtee".
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
heidi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 05.09.2006 15:48

Viesti Kirjoittaja heidi »

"Mettä" ja "sahapukki" käy hyvin :wink: (sitä pitää osata myös hymyillä itselleen). niin ja reenit kuulosti monipuoliselta...oletko päässyt tavoitteisiisi henkkan mies man?
itse olen tehnyt sellaisen huomion tavallisila lenkeillä että meillä koirankanssa ei tuo kävelyvauhti aina mee yksiin. Niin siis koissuli alkaa peitsaamaan (todellinen kameli) mikä pitkän päälle aiheuttaa erilaista lihasepätasapainoa mm. selkään. siihen on tuo reippaampi esim pyöräily on auttanut.

niin ja tuosssa lihavusasiassa junttura&sinttura löit kyllä naulan kantaan.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

heidi kirjoitti:"Mettä" ja "sahapukki" käy hyvin :wink: (sitä pitää osata myös hymyillä itselleen). niin ja reenit kuulosti monipuoliselta...oletko päässyt tavoitteisiisi henkkan mies man?

niin ja tuosssa lihavusasiassa junttura&sinttura löit kyllä naulan kantaan.
Tavoitteeseen siinä mielessä, että koiran kunto on kyllä erittäin hyvä. Nopeutta on liikaakin. Ajot oli pisimmillään helmikuussa pikkasen yli 2tuntia. Yksi kaatokin oli 2 tunnin ajosta. Yleensä silti paksussa lumessa noin tunnin - puolentoista vetoja. Viime syksynä oli sellaisia puolen tunnin molemmin puolin ajoja. Nyt alkusyksystä ekat viisi kertaa on ollut melkoisen kehnoja. Muutaman minuutin ajoja. Viime su oli ensimmäinen hyvä esitys tälle syksylle.

Koirani rakenne on hoikka ja mitat 41cm/13kg. Vaikka antaa mitä ja kuinka paljon niin ei liho millään. On luonteeltaankin sellainen "sähäkkä". Hyppää helposti paikaltaan 90cm korkealle pöydälle ja kiipeää 2,5m tarhasta yli. Metässä vauhti todella kova ja tunnissa ajaa monta lenkkiä. Ei mikään minuuttien kerääjätyyppi vaan minusta tyypillinen metsästyskoira. Vien ilman muuta kokeeseen jos vähänkään on sellaiset näytöt. Oikeen hyvä ja mukava luonne, silti sitkeä. Ikää on nyt tänään tasan 2v 3kk, joten odotuksetkin on sen mukaiset. Hyvä alku, mutta parannettavaa on ennen kuin kokeeseen. Ajattelen asian niin, että sitten kun ajaa 3tuntia, ilman suurempia katkoja niin sitten on aika. Talvella voi jo olla. Joulukuun pitkään kokeeseen osallistuminen on harkinnassa... Pyrin ampumaan 10-12 jänistä per syksy, eli parin viikon välein. :lol:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
paivi
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 05.09.2006 9:35

Viesti Kirjoittaja paivi »

Hei,
pakko kehua sinua Henkka Mies Man! Paneudut koirasi kunnon kasvattamiseen!

Itse kun kävin metsällä silloin tällöin edesmenneen narttuni kanssa, niin huomasin, että kestävyysharjoittelua olis pitänyt tehdä vähän enemmän. Erityisesti pentujen teon jälkeen kunnon rakennus olis ollut hyvä tehdä.

Olen nyttemmin ehkä vähän viisaampi, toivottavasti, koska ikääkin on tullut lisää, mutta jos nyt olisin metsästyskoiraa tekemässä, niin nimenomaan kestävyysharjoittelua lisäisin sen lisäksi, että käyttäisin koiraa mahdollisimman paljon metsässä.

Muutenkin minusta tuntuu, että beaglet on sellaiselle puurtajalle sopivia. Harjoitusten kesto voi olla beaglellä paljon pidempi kuin monella muulla rodulla. Tämä koskee mielestäni melkein mitä harjoitusta hyvänsä.

Esimerkiksi toko-juttuja ryhmässä tehdessä olen huomanut joskus, että kun muut koirat ovat jo ihan kypsiä, niin beagle on edelleen keskittynyt ja vasta lämpenemässä. Monesti beaglen kanssa aloitus on ollut vähän kankeaa, mutta kun pääsee vauhtiin, niin tykkää jatkaa sitä. Tosin urokset tuntuvat olevan vähän kuumaverisempiä tämän suhteen, mutta kyllä uroksenikin pitävät harjoituksista, joihin ehtii paneutua.

Olenkin itse lisännyt kävelylenkkien pituutta ja pyrkinyt kasvattamaan nuuskutteluaikoja ja viemään koiriani ympäristöihin, jotka ne kokevat innostaviksi.

Koska en käy metsällä enää (ei ole mahdollisuutta), niin fyysisen kestävyyden kasvattaminen ei mulle ole se pääjuttu beaglen koulutuksessa. Yritän itse tarjota beagleilleni nimenomaan sellaista tekemistä, joka tuntuu niistä mielekkäältä ja innostavalta ja joka ei stressaa niitä liikaa kuten ylenmääräinen riehuminen.

Vietän paljon aikaa koirieni kanssa ja se tuntuu aina vaan palkitsevammalta. Odotan, että ymmärtäisin itse yhä enemmän siitä, mitä on olla koira ja että yhdessäolomme olisi aina vain luontevampaa. Minulla on ollut ihana narttu Hilppa, joka opetti minulle paljon asioita, mutta olen huomannut, että koirien maailmassa riittää ihmiselle opittavaa ja eniten vaikutusta minuun tekikin se aika, jonka Henkka Mies Man viettää koiransa kanssa! Nuoret koirat etenkin kaipaavat läsnäoloa ja suorituksia, joissa pääsevät pätemään. Minulle uuden pennun ottaminen viime kesänä olikin iso juttu, koska tein ison päätöksen samalla siitä, kuinka käytän aikaani ja miten priorisoin tekemisiäni.

Terv. Päivi Eerola
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

paivi kirjoitti:Hei,
pakko kehua sinua Henkka Mies Man! Paneudut koirasi kunnon kasvattamiseen!
No älähän ny.. :oops:

Neljä päivää metsää takana ja hyvin kesti kunto. Oikeastaan ekat kolme päivää vesisateessa ja tuulessa koira oli vaisu ja liikkui/haki huonosti, eli pyöri pääsääntöisesti alle 50m minusta. Päivät oli sellaiset 6 tuntia metsässä. 4.päivä putkeen oli oikeen hyvä. Koira liikkui todella hyvin ja ajoikin tunnin verran ihan heittämällä. Maastokin oli vaikea risukkoinen ja tiheää puskaa missä ei mies edes pääse kulkemaan ja isoja ojia. Ekat kolme päivää helppoa lapin tasaista kangasmaastoa. Tuo 4. peräkkäinen päivä oli pituudeltaan 9tuntia. Illan oli koira väsynyt, mutta aamulla jo oli virtaa lähteä ulos.

Vaisuun kolmeen päivään oli joku muu syy kuin kunto. Ehkä mukana ollut 4v uros, joka komenteli mökissä, tai sitten koirani ei perustä märästä metsästä.. :D En kyllä minäkään..
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
heidi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 05.09.2006 15:48

Viesti Kirjoittaja heidi »

Vaisuun kolmeen päivään oli joku muu syy kuin kunto. Ehkä mukana ollut 4v uros, joka komenteli mökissä, tai sitten koirani ei perustä märästä metsästä.. Very Happy En kyllä minäkään.
Ihan ymmärrettävää eihän ne urheilijatkaan ole sadesäällä parhaimmillaan. Vaikka kuinka verryttelisi ja pysyisi liikkeellä ei lihaksisto pysy lämpimänä...
No älähän ny.. Embarassed
eipän vähätellä omia tekemisiä :D tuollainen tavoitteellinen harjoittelu on varmasti tosi harvinaista!?
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

...tuollainen tavoitteellinen harjoittelu on varmasti tosi harvinaista!?
Minusta tuntuu, että moni muukin kyllä treenaa koiraansa ihan kunto mielessä. Tai ainakin ihmettelen jos ei.

Kertokaas nyt miten pidätte sen koiran kesälomalla kunnossa??
Ja miten tiuhaan sitä treenaatte??

Ruokinnasta on paljon juttuja ja ravintoarvoja, mutta joku voisi kertoa ihan selkeä konkreettisen esimerkin. Meillä elokuun puolesta välistä helmikuun loppuun saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Kaksi kertaa päivässä. Yleensä puolet annoksesta on nappuloita ja puolet kotiruokaa.

Annan koiralle lähes kaiken jäniksestä, mitä en itse syö. Paloittelen jäniksen lihojen irroittelun jälkeen ja paistan sitä tunnin verran 150 astetta. Eli sellainen varttia vaille medium. Maistuu koiralle luonnollisesti aika hyvin. Jonkun verran annan raakaa lihaa myös siivous vaiheessa. Jäniksestä tulee sen verran syömistä, että viikon ajan on koiralla "paremmat" eväät. Itse siis laitan aterian pelkistä lihoista paistina ja koira syö kaiken muun. Nahka ja pää menee roskiin. En uskalla antaa jussin päätä koiralle kun pelkään taltta hampaiden rikkovan sisuskaluja.. Onhan ne luutkin teräviä, mutta.. Taidan kokeilla seuraavasta tarjota myös pään. Käpälät annan ihan vaan hajun muistiksi.. :lol: Koira syö myös sisältä kaadolla muut paitsi suolet, mahalaukun ja keuhkot.

Eilen muuten 5km mopolla "vauhtikestävyyttä" eli koiran lähes maksimi vauhtia. Puolessa välissä oli puolen tunnin tauko ja koira sai juoksennella vapaasti pellolla ja metsässä. Lenkin kesto tunnin verran. Huomenna sitten koko päiväksi metsään kaato mielessä. :wink:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Täytyy puuttua tuohon mopolla lenkittämiseen ennen kuin joku tärkeempi taho siihen puuttuu.Mun käsitykseni mukaan koiraa ei saa juoksuttaa moottoriajoneuvoa apuna käyttäen eli luen sen touhun laittomaksi vaikkakin laiskana ihmisenä myös on joskus asia mieleen tullut!
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

sissa kirjoitti:Täytyy puuttua tuohon mopolla lenkittämiseen ennen kuin joku tärkeempi taho siihen puuttuu.Mun käsitykseni mukaan koiraa ei saa juoksuttaa moottoriajoneuvoa apuna käyttäen eli luen sen touhun laittomaksi vaikkakin laiskana ihmisenä myös on joskus asia mieleen tullut!
Mitä laitonta on ajaa mopolla metsätietä ja koira juoksee vieressä? Jotkuthan juoksuttaa autolla ja sitä en ymmärrä :?: Siinähän voi ajaa vahingossa oman koiransa yli..

Niin ja mopo on rekisterissä ja kypärä päässä. Samoin 5v pojalla, jos on kyydissä. Syy miksi mopolla, niin pyörällä ei saa tarpeeksi pitkään pidettyä sopivan kovaa vauhtia. Pitäisi mennä asfaltille ja sitä en tee. Muuten pitemmän lenkit pyörällä aina kun vaan on mahdollista. Kyseessä ei todellakaan ole laiskuus vaan tehokkuus.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Vastaa Viestiin