Beagle näyttelykoiraksi???

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

110493 kirjoitti:No,jos näyttely- ja seurakoiraa hakee,on beagle ehdottomasti erinomainen vaihtoehto.Metsästyskoiraksi ei nykyisistä rodun edustajista ole,muutamaa (n.5 kpl. koko maassa) poikkeusta lukuunottamatta.. Surullinen tilanne,eikä parane,ennenkuin lähdetään kantaa uudistamaan usean kymmenen itsenäisen luonteeen omaavan,metsästyslinjaisen ja-intoisen ja pelaavan tuontikoiran avulla..

Olen kyllä samaa mieltä, että seurakoirana ja näyttelykoirana beagle on todella mainio. Kuitenkin kyllä noita metsästäviä beaglejä nyrt vähän enemmän on kuin 5kpl. En oikein tiedä millainen sinun mielestäsi on sitten metsästyskoira..tarkoitatko sellaisella alkuperäisiä englantilaisia laumassa metsästäviä beagleja?Tottahan se on(ainakin minun mielestä), että nuo alkuperäiset beaglet eroavat paljon nykypäivän beagleista...jotka eivät ole minun mielestä Suomessa olevan rotumääritelmän mukaisia. Voi toki olla, että olen väärässä. Perustan mieleipiteeni kuviin joita olen nähnyt ja vertaillut. :?
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Laitanpa oman lusikkani tähän soppaan kun luin tuon 110493:n jutun joka varmasti haluaa vain "hämmentää" sillä lusikallaan.Suomessa taitaa olla viitisen tuhatta beaglea,kuinka moni niistä käy näyttelyissä tai ajokokeissa??Kuinka moni niistä on niitä "maalla kasvaneita" jotka saavat mennä metsään silloin kun haluttaa tai kuinka moni on vaan seurakoira?Meillä päin on beagle aika yleinen rotu,itsellä ainoat joita on tarkoitus(neljästä kahta!) käyttää näyttelyissä.Muut ovat metsästyskoiria ja ajavat todella hyvin(ei meidän mutta ne muut kymmenen jotka tässä lähellä asustelevat).Mutta heille riittää se eikä ole tarpeen tuoda esiin koirien taitoja.Koirat ovat myös perheenjäseniä,metsästyskauden ulkopuolella kotikoiria! Meillä vanhin koira on onnellisin sohvalla maatessaan paksun viltin alla!(ollaan testattu!!)Jotta silleen..
Sitä paitsi,kukaan metsästäjä ei laske koiraansa metsään JOS TIETÄÄ että siellä on susia,olen siitä varma.
Remu
Viestit: 107
Liittynyt: La 28.01.2006 13:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Remu »

sissa kirjoitti: Sitä paitsi,kukaan metsästäjä ei laske koiraansa metsään JOS TIETÄÄ että siellä on susia,olen siitä varma.
Joo, meidän isä on kieltäytynyt tulemasta koiran kanssa jänistä ajamaan, jos tietää, että alueella on susia.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
110493
Viestit: 88
Liittynyt: Su 06.11.2005 11:46

Viesti Kirjoittaja 110493 »

Tarkoitin sillä 5 koiralla,niitä,jotka täyttävät metsästyskoiralle asetettavat minimivaatimukset.Ja ne kohdallani ovat:

-2 koe-erää,kahtena peräkkäisenä päivänä huonon jäniskannan maastossa,yli 40cm:n upottavassa lumessa ja koiran into säilyy moitteettomana molemmat päivät.
-sulan kelin esteajotaito.

En todellakaan ole katkera,tarkoitus oli herättää keskustelua ja siihen on aikas hyvä syy,olemme nimittäin vaimokkeen kanssa parisen vuotta hajeskelleet beaglen penikkaa ja vähän turhan montaa rodun edustajaa on tullut testattua ja kokeissa katottua siinä mielessä,että kriteerit täyttäis.Jos jollain tietoa tälläsistä koirista,joka vielä saisi pentuja samanlaisen kanssa,niin vinkkejä otetaan vastaan..
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Viesti Kirjoittaja salo79 »

110493:lle

No hip hei!! :roll: Kyllä sulla nyt menee yli, vai 5kpl kokomaassa :!: Älä nyt viitti. Rotua pitää kehittää eikä mollata :evil: Jos sinussa on yhtään koira ihmisen verta niin sen kyllä tiedät että puhut täyttä lööperiä :P Alahan kasvamaan aikuiseksi ja puhutaan asioista niitten oikeilla nimillä. Ja jos sun mielestä Beagle on niin huono rotu kun olet antanut ymmärtää niin vaihda foorumia :!: Ja keskustele sellaisten ihmisten kanssa joilla on sun mielestä kunnon ajokoirarodut :D Mikäli sulla nyt koiria on joskus ollut :wink: meinaan alkaa jo epäillyttää noiden juttujen jälkeen.
onkohan sillä sarvet päässä???..
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Ajattelin heti tuon 110493:n varsin provosoivan jutun lukiessani, että taitaa olla kyseessä suomenajokoiraharrastaja :D Ei taidakaan, mutta samankaltaisia juttuja on tullut ajokoiramiehiltä kuultua :P
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Viesti Kirjoittaja salo79 »

kyllä sun 110493 pitää vaimokkeen kanssa ettiä muista roduista niitä kunnon metsästysinnon omaavia koiria. Turhaa niitä enää Beagleistä etitte, varsinkin kun niitä on vain 5kpl :D Että turhaa vaivaa näätte. Muissa roduissa on oltava kyllä tosipaljon kovia koiria! Kun Beaglessa niitä on vain 5kpl! Muitten rotujen pennutkin ajaa varmaan jo 1kk ikäsinä TÄYSILLÄ...........
onkohan sillä sarvet päässä???..
110493
Viestit: 88
Liittynyt: Su 06.11.2005 11:46

Viesti Kirjoittaja 110493 »

Siitähän se riippuu,että mitkä lasketaan koiriks.. En mikään aktiivinen kilpailija kokeissa ole,mutta ykkösiä nyt on tullu kokeissa 3 rodun ja 4 koiran voimin viimesen 13 vuoden aikana.Ja into on aina ollu koirilla kohdallaan.Eiköhän rauhotuta nyt vähän,eikä kaikkea pidä niin tosissaan ottaa :wink: Ja tosissaan hyvistä beagleista saa antaa vinkkejä..
Noora
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 28.07.2006 15:48
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Noora »

Niin koiraa ei lasketa koiraksi vai jos se ei täytä kaikkia ihmisen haluamia vaatimuksia vai miten? Eikö tuo jos mikä ole itsekästä?

Koira on kuitenkin elollinen olento, se ymmärtää ja osaa kertoa mistä pitää ja mistä ei. Koira on fiksu eläin ja ansaitsee elää niinkuin sen on hyvä olla. Minun mielestäni omakin, hieman hölmö välillä, mutta välillä erittäinkin viisas Sulo beagleni on aivan erinomainen koira ja selvästi pitää harrastuksistaan. En minä koe, että koira on jotenkin epähuono yksilö tai sitä ei lasketa kunnon beagleksi koska se ei tunnu oikein tajuavan mitään pupujen perään. Minusta koiralla pitää olla "omakin elämä", eikä sitä ole tehty vain palvelemaan ihmistä. En voisi kuvitellakaan omaa koiraani vain ihmisen apuvälineenä, täysin metsäkoirana. Sulo on ainakin sen verran hellyydenkipeä sohvaperuna välillä.

p.s Voi sitä riemua kun Sulo sai eilen sohvalla maatessaan lenkkimakkaranpalan. Siinä sitten oli iloa koiralle sata kiloa:)
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Ehkäpä 110493.n kannattaisi unohtaa beaglet ja suunnata katseensa englanninkettukoiriin tai suoraan ajokoiriin sillä musta tuntuu ettei kukaan kasvattaja myy pentua jos kuulee että aiot antaa beaglen rämpiä 40senttisessä,upottavassa lumessa peräkkäisinä päivinä vaikka koiralla intoa riittäisikin.Tiedän kokemuksesta että joillakin sitä intoa riittää...
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

:lol: sinänsä huvittavaa tämä koko juttu täällä foorumilla. Suurin osa ei hyväksy beagle käytettäväksi "pelkkänä" näyttely-harraste koirana, mutta toisalta suurin osa on myös sitä vastaan(mikäli oikein ymmärsin), että ehkei kannata ottaa bealea, jos vaatimuksena on lähes ajokoiramainen ajaminen...Tottahan se tietysti on, että "kultainen keskitie" on aina paras.

Oma kantani on, että hienoa, jos noin hyvä kuntoisia beageljakin näkee(jaksaa rämpiä yli 40cm hangessa 2x 120min)...saa siinä omistajallakin olla aikamoinen kunto silloin. Itse en kyllä jaksa rullaluistella/juosta koiran kanssa kuin tunnin muutaman kerran viikossa.:roll:
Meni vähän asian ohi, mutta menköön.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Onhan koiran ajotaidoissa, innossa tms. kiinni paljon muutakin kuin sen perimä. Se on kiinni omistajasta, asenteesta ja koulutuksesta. Jos koira ei nuorena ala heti ajamaan, sanotaan siitä ettei se toimi. Höpö höpö. Koira tarvitsee aikaa siinä missä ihminenkin. Monet ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, kuinka hyvin koira vaistoaa omistajansa (ja muidenkin ihmisten) mielentilat. Jos menet metsään hokemalla mielessäsi "ei varmana aja tänäänkään", ei koira välttämättä teekään yhtään mitään, kohta se ei ehkä halua lähteäkään enää kanssasi metsälle.

Beaglelle ei ehkä tosiaan tuo 40 cm hanki ole ihan parasta -hyvä kun itse on korkeudeltaan sen verran.. :roll: :roll: Tottakai on hieno homma, jos beagle jaksaa töitä tehdä kaks päivää peräkkäin. Silti mielestäni yhden päivän pituus on maksimissaan kuudesta kahdeksaan tuntiin jos meinaa monta päivää peräkkäin... Vaikka pakkaa se täälläkin venymään.
Vastaa Viestiin