Beagle näyttelykoiraksi???

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

DaELiZa
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 09.08.2006 16:36
Paikkakunta: Kankaanpää

Beagle näyttelykoiraksi???

Viesti Kirjoittaja DaELiZa »

Minulla on tällä hetkellä vuoden ikäinen sekarotuinen beagle/dreeveri.
Juoksee paljon irrallaan kun ollaan lenkillä metsä ja peltoteillä.
Harrastamme agilityä ja tokoa sekä jälkeä.
Tahtoisin puhtaan beaglen näyttelytarkoitukseen joskus parin vuoden päästä.
Haluan kysellä mielipidettä siihen että voisinko ottaa beagleä vain harrastus -ja näyttelykoiraksi lähinnä jalostukseen koska en käy metsällä?
Mitä mieltä olette?

Onnellinen koira on pääasia.
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

minun mielestäni asiassa ei ole mitään ongelmaa, kunhan annat vain koiralle tarvittavaa liikuntaa ja metsälenkkejä, missä se saa toteuttaa "ammattiaan". Voihan metsässä liikkua koiran kanssa ilman, että on ase mukana :wink:
Mielestäni beagle soveltuu oikein hyvin harraste koiraksikin, se on aika näppärä paketti moneen tarkoitukseen. Toko /agi koirana ei yleinen, mutta ei tarkoita etteikö soveltuisi. Meidän tällä hetkellä 12v. beagle oppi hyvin agia 9 vuotiaana :D. Beaglen kanssa touhutessa pitää vaan muistaa, että on kärsivällinen ja matkassa on PALJON huumoria! Pitää vaan osata nauraa..sillä beagle ei voi mielestäni koskaan olla ns. 100% varma koira. :lol:
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Mielestäni kukaan vastuuntuntoinen beaglekasvattaja ei myy beaglea pelkästään "seurakoiraksi". Beagle on luotu metsästyskoiraksi, ja tätä ominaisuutta tulisi mielestäni vaalia kaikin tavoin. Tottakai beagle on myös harrastuskoira monin muun tavoin -tokossa, agilityssä, koiratanssissa, verijäljellä... Mutta se on ennen kaikkea metsästyskoira.
En ymmärrä, miksi ihmiset valitsevat harrastuskoiraksi beaglen, vaikkeivät metsästä. Muita näyttelyihin ja muihin harrastuksiin kelpaavia soveltuvia rotuja on sadoittain -miksei niistä voi valita?

Tämä oli taas vain minun mielipiteeni -ei riitaa eikä herneitä nenään.
Nita
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 11.10.2005 13:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Nita »

Olen Sohvin kanssa samaa mieltä. Eli sinuna valitsisin jonkun muun rodun harrastus- ja näyttelykoiraksi. Beagle on onnellisin siellä metsällä :)
AnnaL
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 08.08.2006 10:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja AnnaL »

Niin no niin... kuka sitä koiran onnellisuutta mittaa ja millä keinoilla? Kyllä mun beagle on ainakin tosi onnellinen kun touhutaan yhdessä kaikenlaista. Se viihtyy kaupungissa aivan yhtä hyvin kuin maallakin.

Koira ehkä on onnellinen ajaessaan jänistä takaa tuntitolkulla, mutta jänis tuskin on. Koira on onnellinen myös syödessään viidennet rintaliivini tai repiessään kirjojani palasiksi monennetta kertaa, minä taasen en.

En usko, että koirani kärsii ellei pääse metsään ajomielessä kunhan sillä on tarpeeksi puuhaa ja virikettä elämässään.
Kaverina riiviö-beagle
Nita
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 11.10.2005 13:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Nita »

AnnaL: No niin... Mielipiteitä on monta... Ja eihän kukaan ole sanonut, että koira kärsisi jos ei pääse metsälle ajomielessä. :wink: Minunkin mielestä beagle on luotu metsäkoiraksi ja se on se mun mielipide.
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

voi jesus taas...ei voi muuta sanoa...pidän turpani tällä kertaa kiinni...olen jo aikoja sitten siirtynyt muihin foorumeihin, koska täällä ei saa minkäänlaista keskustelua aikaiseksi, pitikin toivoa koko foorumia silloin aikoinaan :evil:
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Viesti Kirjoittaja salo79 »

Kun tämän päivän Beaglea katselee.... niin ei olis kovin suotavaa enää yhtään koiraa tuhlata pelkkään näyttely touhuun. Rodun kehitys on siinä vaiheessa, että sen kulku pitäs saada takaisin siihen suuntaan mihin se on aikoinaan luotu! Eli Metsästämiseen.
onkohan sillä sarvet päässä???..
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

Sanotaanko näin, että kullakin on harrastuksensa. Toiset käyvät metsällä, toisilla on siihen mahdollisuus/halu. Ne joilla ei ole siihe mahdollisuutta/halua käyvät muissa jutuissa. Kaikkia ei voi kiinnostaa samat asiat. Enkä usko, että kaikkia yksilöitäkään kiinnostaa samat asiat (koirissakaan). Vaikka kiinnostuisinkin metsästämisestä en haluaisi antaa koiraani isälle tai veljelleni metsälle. Minunhan siellä pitaisi sen kanssa olla...enkä taas halua ampua,kuljettaa edes asetta mukana,käydä metsästystutkintoa,hankkia aseenkato lupaa...yksinkertaisesti jätän ampumisen ja ne jutut niille jotka sen osaavat ja haluavat. Mutta beagle rodusta en luovu, sillä se on ihana...onneksi niitäkin kasvattajia täältä maapallolta löytyy, jotka minunkin kaltaiselle koiran mielellään myyvät.
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Meillä beaglet ovat aina olleet metsästyskäytössä mutta niiden kanssa on harrastettu myös muuta. Mielestäni tämä on varsin ihannetilanne. Viime aikoina olen alkanut miettiä tätä seurakoirajuttua vähän eri kanteilta. Ensinnäkin isossa maailmassa beagle on todella laajalti näyttely- ja seurakoira. Suomessa (Pohjoismaissa yleensä) taitaa olla poikkeuksellisen paljon beagleja käyttökoirina. Suomen tilanne on sinänsäkin erilainen kuin alkuperämaassa Britanniassa, että täällä beagle on ensinnäkin yksinajava ja toisekseen sitä käytetään pääosin jäniksen, ei ketunmetsästyksessä.
Ainakin omassa kotikaupungissani alkaa tilanne kuitenkin olla se, ettei metsästysmaita enää paljoa ole. Paikat rakennetaan täyteen ja kaupunki kasvaa. Mihin siellä kohta enää metsästysbeaglea tarvitaan? Tämän huomatessani olen pohtinut, väheneekö jäniskoirien tarve tällaisesta syystä paljon muuallakin? Jos näin on, niin joko beaglekanta tulee pienenemään tarpeen vähetessä, tai porukka alkaa suvaita beaglen pitämistä myös seurakoirana.

Mutta se, mitä itse kaikkein vähiten haluaisin, on se, että nämä jo selvästi näkyvissä olevat käyttö- ja seurakoiralinjat entisestään erkaantuisivat toisistaan! Olisi hienoa, jos kummankin linjat yksilöt olisivat sentään tunnistettavissa samaksi roduksi. Tämä kehitys jatkuu nykyisellään sinne huonoon suuntaan, elleivät kummankin (sanoisin, että erityisesti käyttölinjan) linjan harrastajat ala ymmärtää ja suvaita toisiaan. Yhteistyö on voimaa, ei aina tarvitse kyräillä. Monissa muissa roduissa on jo menty siihen, että nämä linjat voisi oikeastaan jo erottaa omiksi roduikseen ainakin ulkonäkönsä perusteella. Toivottavasti beagle pysyy beaglen näköisenä ja luonteisena, harrasti se sitten metsästystä tai näyttelyitä. Tietysti tulisi vaalia käyttöominaisuuksia, mutta myös ulkomuotoa kumpaakaan unohtamatta. Esim. noutajissa harva koira enää harrastaa käytännön metsästystä. Niille on kuitenkin taipumuskokeensa, jossa tarkkaillaan käyttöominaisuuksien säilymistä. Mielestäni hieno juttu tällainen, voisi toimia ajavillakin koirilla joskus?

Meni vähän ohi aiheen, mutta tulipahan pohdittua :) Sen enempää en itse kysymykseen ota kantaa, tämä vain omaa spekulaatiotani tähän, mihin keskustelu on kehittynyt.
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Viesti Kirjoittaja salo79 »

Itse olen sitä mieltä että Beaglea ei kannata pennusta ottaa jos sillä vain näyttelyssä aikoo käydä :!: Kyllä siihen tarkoitukseen löytyy vielä ihanempia rotuja :wink:
onkohan sillä sarvet päässä???..
110493
Viestit: 88
Liittynyt: Su 06.11.2005 11:46

Viesti Kirjoittaja 110493 »

No,jos näyttely- ja seurakoiraa hakee,on beagle ehdottomasti erinomainen vaihtoehto.Metsästyskoiraksi ei nykyisistä rodun edustajista ole,muutamaa (n.5 kpl. koko maassa) poikkeusta lukuunottamatta.. Surullinen tilanne,eikä parane,ennenkuin lähdetään kantaa uudistamaan usean kymmenen itsenäisen luonteeen omaavan,metsästyslinjaisen ja-intoisen ja pelaavan tuontikoiran avulla..
stp
Viestit: 95
Liittynyt: To 22.09.2005 13:50
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stp »

110493:lle

No ny tuli soopaa, tuollaiset kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Mistä olet meille ajavan koiran omistajille katkera? Käyppäs joskus jonkun mettämiehen kanssa tulilla niin saat hiukan kokemusta.

Oma mielipiteeni aiheeseen: jokainen saa tehdä omistamalla koirallaan mitä haluaa ja käyttää sitä vaikka perunannostokoneena.
Suositukseni olisi kuitenkin että päälinjaisesti noudatettaisiin kunkin rodun käyttöominaisuuksiin perustuvaa käyttötarkoitusta. eli s.pystykorvat haukkuu lintuja, ajokoirat ajaa, hirvikoirat pysäyttää hirveä ja näyttelykoirat näyttää hyvältä.

Olisi kammoksuttavaa, että me rodun harrastajat, jotka näin ajattelemme, jalostaisimme beaglea vain näyttelykoiraksi. Onneksi niin ei ole.
****************************

Kivirannan Beaglet
Remu
Viestit: 107
Liittynyt: La 28.01.2006 13:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Remu »

Meillä ainakin koirasta huomaa, että vaikka se vaikuttaisi iloiselta kotona, niin oikeasti todella iloinen koira on, kun huomaa isän vetävän metsästyskamppeet päälleen ja aseen olalle remmistä roikkumaan ja kun koira tietää pääsevänsä mukaan. Se hullaantuu ihan täysin.

Omasta mielestäni beagle on ajokoira ja sellaisena sen olisi hyvä pysyäkin. Se on toki surullinen tosiasia, että metsästysmaita tosiaankin vedetään paljaiksi ja rakennetaan täyteen taloja. "Omat metsästysmaamme" ovat Ikaalisissa, missä isäni vanhemmat asuvat. Heidän metsissään käy meidän beaglemme jäniksiä ajamassa. Niitä maita ei ole vielä taloiksi muutettu, toivottavasti ei koskaan muutetakaan.

Olen siinäkin samaa mieltä kuin muutama muukin, että jos näyttelykoiraa kaipaa, niin miksei sitten ota jotain "enemmän siihen tarkoitettua rotua", beagle kun on tarkoitettu metsälle. Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa, jos beaglen kanssa käy näyttelyissä ja harrastaa jotain muutakin kuin metsästystä, eihän sitä tarvitse antaa koiran "vaan lojua" metsästyskauden ulkopuolella. Tosin ne jotka metsästävät eivätkä muuta harrasta niin eivät tietenkään anna koiran "vaan lojua", pitäähän koiran kuntoa ylläpitää ja ulkoilun tarve tyydyttäää muutenkin.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
Noora
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 28.07.2006 15:48
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Noora »

Huhhuh mitä tekstiä 110493:lta. Ei sitä noin katkera/kade kannattaisi olla. Kovin vähässä ovat myös mielestäsi metsästävät beaglet (n 5 kpl)...mistähän lienet lukuarviosi tehnyt. Pielee menee ja pitkälti.
stp kirjoitti:110493:lle
Oma mielipiteeni aiheeseen: jokainen saa tehdä omistamalla koirallaan mitä haluaa ja käyttää sitä vaikka perunannostokoneena.
Kyllä beagle perunannostonkin hallitsee. Sulo ainakin on näyttänyt taitonsa myös tässä osiossa. Ensiksi haistelua, sitten kaivuuta ja tuloksena peruna suussa ja leikkimään:)

Ei oo beagle turha koira ei:)
Vastaa Viestiin