missä vika

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

rekku
Viestit: 7
Liittynyt: To 20.10.2005 17:34
Paikkakunta: virolahti

missä vika

Viesti Kirjoittaja rekku »

miedän beagle ärisee kaikille ikää on melkein 2 vuotta ensin haukkuu ja irvistelee sitten hetken päästä tulee luokse mutta voi alkaa äristä häntä koipien välissä. Ei ole mitään syytä tähän ei ole kasvatus on ollut normaalia nämä onkelmat alkoi pari kuukautta ,sitten koira häpeää käytöstään hetken päästä ainut onkelma on se että koira on näykännyt minua mutta on ollut lähellä että olisi purrut myös lapsia ja syytä tähän ei ole ollut riittää että lapset istuu samalle sohvalle olisi hyvä jos joku teitäisi syyn tähän onkelmaan t juha
PS ei haluttaisi luopua koirasta
silverbel
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 01.02.2006 13:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silverbel »

koira on näköjään alkanut "puolustamaan" sohvaa, ja yrittää torjua lapset pois murisemalla. Ei kai koirasi ole arka? Jos on niin sille pitää saada itseluottamusta, ja opettaa hiljalleen, että sohvalle saa tulla muitakin kuin se itse..
Beagle Bella
rekku
Viestit: 7
Liittynyt: To 20.10.2005 17:34
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja rekku »

ei itse luottamusta puutu se ärisee välillä hampaat irvessä luulen että se ei puolusta paikkaa ,koira on arka vieraita kohtaan mutta esim tänään koira oli naulakon luona ja alkoi äristä minulle kun menin ohi hetken päästä koira tuli pyytää anteeksi, pitääkö laittaa arestiin että oppii olee kunolla vai mitä tehdä
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

rekku kirjoitti:miedän beagle ärisee kaikille ikää on melkein 2 vuotta ensin haukkuu ja irvistelee sitten hetken päästä tulee luokse mutta voi alkaa äristä häntä koipien välissä. Ei ole mitään syytä tähän ei ole kasvatus on ollut normaalia nämä onkelmat alkoi pari kuukautta ,sitten koira häpeää käytöstään hetken päästä ainut onkelma on se että koira on näykännyt minua mutta on ollut lähellä että olisi purrut myös lapsia ja syytä tähän ei ole ollut riittää että lapset istuu samalle sohvalle olisi hyvä jos joku teitäisi syyn tähän onkelmaan t juha
PS ei haluttaisi luopua koirasta

Mielestäni koira pelkää tai sitten teillä on johtajuusongelma. Mitä teet, kun koira ärähtää? Jos koira ärisee, älä missään nimessä ala huutamaan sille, sillä silloin koira olettaa sinunkin olevan sitä mieltä, että haluat myös äristä ja näinollen se on sallittua ja koiran mielestä hyvä keino. Jos koira on sohvalla, kun lapset ovat siinä, pyydä koira nätisti esim. makupalalla pois ja anna sille muuta tekemistä siksi aikaa. Koita siis välttää tilanteita, jolloin koira on murissut.
Ihmiset yleensä luulevat, että koira on itsevarma, jos se murisee. Murina on yleensä pelon merkki, etenkin, jos häntä on koipien välissä.

Kerrotko vähän lisää tilanteita, missä koira murisee?
rekku
Viestit: 7
Liittynyt: To 20.10.2005 17:34
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja rekku »

no koira murisee joskus kun kävelee ohi tai on jossain lempi paikassa pitää kokeilla sitä että ei ole vihainen koiralle ainut kenelle koira ei murise on vaimo , luulen että meillä on johtajaisuus kiista meneillään koska koira tulee hetken päästä minun luokse pyytämään anteeksi.
Imeisesti koira myös pelkää se on aika arka mutta se myös nukkuu minun jaloissani yöllä eli ei siis pelkää minua .
Taitaa pojalla hormoonit hyrrätä ekan kerran elämässään se myös tottelee minua hyvin siksi tilanne on hankala kun ei tiedetä missä vika on ,kun tulen töistä se yrittää syliin ja kuin mailmassa ei olisi muita kun minä luulen että se loukkautuu kun olen joskus koko päivän poissa.
Minna

Viesti Kirjoittaja Minna »

Taitaa koira olla mielestään pomo talossa. Sellaisen kuvan minä sain viestistäsi. Se menee sohvalle ja komentaa muut pois siitä. Kuinka käy, jos koira on jo sohvalla ja siihen on joku menossa, alkaako ärhentely?
antti1979
Viestit: 127
Liittynyt: Pe 23.09.2005 7:50
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti1979 »

Meillä hieman samanlaista käytöstä havaitttavissa, tosin ei omia perheenjäseniä kohtaan. Ira luimistelee kaikki vastaantulijat ja haukkuu muut koirat. Ikää on nyt 2 vuotta.

Syynä tähän lienee se, että tullessaan täysikasvuiseksi Ira on alkanut puolustaa omaa laumaansa eli meitä. Arkuutta en ole missään vaiheessa Irasta huomannut eikä sitä ole ikinä pidetty "piilossa" vaan ollaan liikuttu päivittäin alueilla jossa on muita ihmisiä ja koiria.Tämä vaihe luultavasti menee itsestään ohi kunhan Ira ymmärtää ettei jokainen vastaantulija ole uhka omalle "laumalle".

Mikäli koira on agressiivinen myös omaa perhettään kohtaan on syynä varmasti se, että koira ei tiedä paikkaansa laumassa. Eli koira luulee olevansa muiden, esim. lasten, yläpuolella hierarkiassa. Mikäli koira puree kysessä ei ole läheskään aina luonnevika vaan juuri se että koiralle ei ole tarpeeksi selkeästi osoitettu omaa paikkaansa laumassa. Tämä ei tarkoita koiran alistamista fyysisesti vaan pienillä eleillä koira ymmärtää paikkansa. Esim. otetaan koira pois sohvalta jos siinä lapset istuvat jne.

Tämä kahden vuoden ikä lienee juuri ongelmallisin kaikille koirille. Epävarmuus omasta roolista laumassa voi aiheuttaa hyvinkin erilaista käyttäytymistä kuin aikaisemmin.
rekku
Viestit: 7
Liittynyt: To 20.10.2005 17:34
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja rekku »

Kiitos kaikille neuvoista pitää yrittää näillä neuvoilla ja koira ei yritä ajaa muita pois mutta änkee ja tunkee siihen yleensä se murisee lapsille jos ne menee sen viereen sohvalle istumaan mutta ei aina
silverbel
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 01.02.2006 13:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silverbel »

sun pitää vaan olla kärsivällinen, niin kyllä se siitä! :)
Beagle Bella
Biikuli
Viestit: 41
Liittynyt: To 09.03.2006 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Biikuli »

Kuulostaisi siltä, että teillä on alettu "taistelemaan" talon herruudesta. Koira on juuri sen ikäinen, että alkaa testaamaan omaa paikkaansa laumassa.Kannattaisi vahvistaa omaa johtajuutta ja näyttää koiralle että se on lauman alimmaisena jäsenenä. Muutamia esimerkkejä; Koira ruokitaan viimeisenä, eli syötte itse koiran nähden ja sitten annatte ruoan koiralle. Koira ei saa ottaa ruokaa ennen lupaa. Pyydä koira ensin vaikka istumaan ja sitten annat luvan aloittaa syömisen.Ettehän anna makupaloja koiralle pöydästä. Ulos lähtiessä aina ihminen menee ensin ovesta sitten vasta koira. Sohva ja sänky on paikkoja jossa koira tuntee olevansa korkeammalla arvoasteikolla joten tuo namupalalla pois on hyvä vinkki. Muutoin sohvalle voidaan laittaa esim. tuolit niin ettei koira pääse siihen (poissa ollessanne) mikäli ette halua koiran sohvalla olevan. Mikä on kerran EI niin se on aina EI.Autoillessa koira menee autoon ja autosta ulos vain luvan saatuaan. Toisia koiria lenkillä tavatessa tutustutaan vain luvalla vastaantuleviin koiriin ja aina ei edes lupaa anneta. Koiraa ei silitetä eikä huomioida silloin kun koira itse tulee kerjäämään huomiota( vahvistaa koiran pomo asemaa) Vaan koira pyydetään luokse ja sitten voidaan helliä niin paljon kuin haluaa :) Jos teillä on pieniä lapsia, niin kun sinulla on lapsi sylissä niin älä huomioi koiraa. Kun olet pyytänyt koiran luoksesi ja hellit sitä niin lopeta se yhtäkkiä ja kutsukin lapsi luoksesi ja " työnnä" koira sivuun (tehosteena voit vaikka murahtaa jos ei muuten mene). Näin näytät koiralle, että lapsi on arvoasteikolla ylempiarvoimnen. Tässä muutamia arkipäivän johtajuusniksejä :) joista toivon olevan hyötyä. Näillä keinoin et voi koiraasi millään tavoin satuttaa, sillä johtajahan ei ole paha vaan luotettava ja oikeudenmukainen ja turvallinen . Olisi kiva kuulla miten pärjäilette jatkossa.
Outi.A
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.02.2006 13:56
Paikkakunta: Pyhäselkä/Hammaslahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Outi.A »

Meilläkin oli joskus vuosi sitten (koira on kohta 2-vuotta) samantapainen tilanne. Roni katsoi että olenko minä vai hän se pomo tässä talossa. Tilannetta kesti aika pitkään. Roni oli hänen mielestään minua paljon isompi eikä totellut ei sitten mitään. Lopulta, kun aikamme taisteltiin, koira tajusi, että MINÄ olen se pomo eikä hän.
Nykyisin sitten Roni ei tule autosta, häkistä yms. ulos ennen kuin minä menen ensin ja annan luvan tulla pois. Eikä tarvitse nykyisin edes hyvin usein kahta kertaa sanoa kun Roni jo tietää, että "ai näin ei saanutkaan tehdä".

Kyllä se siitä vielä! :) Tiedän todellakin, että välillä meinasi mennä hermot ja todella! Mutta muista vaan pitää pää kylmänä, äläkä anna koiralle periksi sitä mitä, et halua koiran tekevän.
silverbel
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 01.02.2006 13:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silverbel »

Niin, beagle on sen verran kovapäinen koira, että siinä kyllä tarvitaan rautaiset hermot. Uskon, että aika monella on tullut jossain vaiheessa koiran kanssa, varsinkin jos on vain yksi koira, se johtajuus kiista peleihin.. Tsemppiä!!
Beagle Bella
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

antti1979 kirjoitti:Meillä hieman samanlaista käytöstä havaitttavissa, tosin ei omia perheenjäseniä kohtaan. Ira luimistelee kaikki vastaantulijat ja haukkuu muut koirat. Ikää on nyt 2 vuotta.

Syynä tähän lienee se, että tullessaan täysikasvuiseksi Ira on alkanut puolustaa omaa laumaansa eli meitä. Arkuutta en ole missään vaiheessa Irasta huomannut eikä sitä ole ikinä pidetty "piilossa" vaan ollaan liikuttu päivittäin alueilla jossa on muita ihmisiä ja koiria.Tämä vaihe luultavasti menee itsestään ohi kunhan Ira ymmärtää ettei jokainen vastaantulija ole uhka omalle "laumalle".
Esim. lenkillä kannattaa taskussa pitää herkullisia makupaloja, ja kun huomaat vastaantulijan, ala (paljon ennen kuin kohtaatte) ruokkimaan koiraasi makupaloilla kun se katsoo sinuun tai kiinnitä sen huomio itseesi, jolloin se unohtaa haukkumisen. Näin koira oppii, ettei vastaantulija, oli se koira tai ihminen, ole paha tai "haukuttava" ja kun joku tulee vastaa, saa taluttajalta namia.

Hmm, kovin selvä en osaa sanoissani olla. :D
Gia
Viestit: 77
Liittynyt: Su 02.10.2005 2:48
Paikkakunta: Kurkimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gia »

Yllättävään käytöshäiriöön voi olla syynä myös fyysinen kipu. Esim. koira nitkauttaa selkänsä ja siksi pelkää kosketusta, koska kosketus tuottaa lisää kipua selkään.
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
rekku
Viestit: 7
Liittynyt: To 20.10.2005 17:34
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja rekku »

Tilanne alkaa rauhoittua kemiat ei mene meillä koiran kanssa yhteen mutta suurenpi irvistely on loppunut .
Jos alkaa murisee niin nykyään lähtee itse heti omalle paikalle vaikka ei olisi vielä edes ehtinyt komentaa.
Ja ulkona ei mitään ropleemia että koira pysyy vielä meillä ja katotaan miten menee.
Vastaa Viestiin