Koiran kehitys???

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
salo79
Viestit: 65
Liittynyt: To 08.12.2005 20:04
Paikkakunta: Hämettä

Koiran kehitys???

Viesti Kirjoittaja salo79 »

Minkähän ikäisenä noin keskimäärin uros beagle on valmis ajuri, onko kokemuksia? Siis tarkoitan sitä ikää kun kehitystä ajamisen suhteen ei paljon tuu enää lisää. Se on tietysti yksilöllistä mut kuitenkin :wink: Itselläni on 2v uros ja hidasta on :(
Matti Hiltunen
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Matti Hiltunen »

Minulla on 1v ja 7 kk äikäinen uros ja sama vika! Ei oikein tahdo lähteä etsimään ns tyhjään metsään ja ajot kestää noin 15min ja äkkiä hukalta takaisin. jos on toinen koira mukana niin sitten vauhtia kyllä piisaa!

Pistän vielä iän piikkiin.

Matti
julli
Viestit: 1
Liittynyt: Su 30.10.2005 11:37

Viesti Kirjoittaja julli »

Minulla on nyt 3.5 vuotias beagle ja tänä syksynä vasta syttyi oikein kunnolla tuohon ajo touhuun että elkää hätäilkö. Käyttäkää vaan koiria paljon metsässä ni kyllä ne siitä oppii..=)
...........Beagle.........
asippa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 30.10.2005 17:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja asippa »

Minulla on 3 vuotias uros, joka on syntynyt elokuussa.
Ensimmäiset ajot saatiin keväthangilla reilun 6kk ikäisenä.
Kehitys on varmaan hyvinkin yksilöllistä.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

Moro.

Minulla on urospentu 1,5v. Itse näkisin asia ennemmin siten, että iän myötä tulee varmuutta kokemusten myötä. Kun koiralla antaa vaan metsää niin se saa kokemusta ja sitä kautta varmuutta. Muutama kaato auttaa varmasti intoon. Kylmän haku tulee sitä kautta, kun koira oppii tietämään että sieltä se löytyy kun vaan hakee. Jos hommaan ei ole koiralla innostusta niin ei se innostu yöjäljestäkään. Eli neuvoksi semmoinen, että selvitä joku paikka missä tiedät varmasti jäniksen olevan ja käveleskele siitä yöjäljen läheltä tai mene jäljen lähettyville istuskelemaan.

Itse käyn metsässä kolme kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan. Jos tulee pitempi ajo niin sen jälkeen vähän pitempään huilia. Metsäkäyttäytymisen oppii kyllä nopeasti omasta koirasta huomaamaan, kun sen kanssa vaan touhuaa. Tällä hetkellä koira toimii sillä tasolla, että sillä saa kyllä jäniksen tapettua, jos haluaa, mutta ajokokeisiin ei ole vielä asiaa pitkään aikaan. Olen sitä mieltä, että kunnes koira ajaa yhtäsoittoa 4 tuntia niin se on valmis kokeeseen. Tähän mennessä pisin ajo n. 2 tuntia. Joka toinen ajo on alle puoli tuntia ja ja joka toinen yli. Esim. la n. 1,5h ja su 20min.

Niin ja kun itse opiskelee jäniksen käyttäytymisestä ja elintavoista niin osaa paremmin ymmärtää koiraakin..
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Anonymous

Viesti Kirjoittaja Anonymous »

Oma koirani on syntynyt toukokuussa, ensimmäiset ajot koira ajoi marraskuussa. 3-4 vuotiaaksi asti koira kehittyi selvästi, tämän jälkeen varmuutta toki on tullut lisää. 1,5 vuotiaana parin tunnin ajot olivat normaaleja. Jos koira ei toimi 2-3 vuotiaana ei sitä mielestäni pitäsi käyttää jalostukseen, mutta beaglen ongelmana on hyvien koirien vähyys.
Outi.A
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.02.2006 13:56
Paikkakunta: Pyhäselkä/Hammaslahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Outi.A »

Mun uroksen eka ajo oli jo 4kk ikäisenä. Siinä 4-10kk ikäisenä ajot oli kylläkin vaan sellasia lyhyitä pätkiä. Vähän vajaa vuoden ikäisenä ajo jo melkein 2 tuntia, mutta pieniä hukia tuli. Eka kaato tuli sitten kun koira oli noin puoltoista vuotias. Koira täyttää toukokuussa 2-vuotta. Nyt koiralta on ammuttu vain 2 jänistä. Olisi varmasti enemmän, mutta nyt saa kyllä syyttää ihan itseään, kun jäi noi viime syksyset metätys reissut vähän vähiin.
Tänä syksynä kyllä käydään sitten ihan kunnolla metällä, kun koira pelaa niin hyvin!
Vastaa Viestiin