Onko näin? (metsästys)

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Anita
Viestit: 52
Liittynyt: La 03.02.2007 9:12
Paikkakunta: Pukaro
Viesti:

Onko näin? (metsästys)

Viesti Kirjoittaja Anita »

Onko niin, että jos kuljen metsässä koirani kanssa ja koira on vapaana, saa pupun jäljet ja lähtee ajamaan, niin se katsotaan salametsästykseksi? Mikäli vielä saisi pupun kiinni ja tappaisi, se luettaisiin salakaadoksi. :cry:
En omista asetta, en liioin metsästykorttia, mutta haluaisin käydä koirieni kanssa metsässä ja antaa niiden juosta ja mahdollisesti toteuttaa luontaisia taipumuksia.
Paikallisen Metsästysyhdistyksen mukaan, saan ainoastaan mennä metsään sellaisen henkilön mukana (koirineni) joka on jäsen ja joka omaa metsästyskortin.
Voiko tämä olla näin vaikeaa, eikö ole mitään jokamiehen oikeutta, niin kuin esim kalastuksessa, marjastuksessa ym.
Onko teistä kukaan joutunut moisen asian eteen. :?:
piikeli
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 27.09.2005 15:33
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja piikeli »

Koiran vapaana pitämiseen tarvitaan AINA maanomistajan lupa. Metsästyskorttia ei juoksuttamiseen tarvita. Metsästysseurat ovat vuokranneet maanomistajilta maat metsästykseen, eli metsästysoikeuden. Tämä sisältää oikeuden pitää koiraa irti.

Jos et tunne ketään maanomistajaa, jolta voisit pyytää luvan koirasi juoksuttamiseen, voit kysellä paikalliselta metsästysseuralta, jos sieltä löytyy joku innokas joka lähtee kanssasi viemään koiraasi metsään. Kun koirasi toimii hyvin sillä on varmasti vientiä metsälle, vaikka et itse metsästäisikään. Yksi vaihtoehto on valtion maat, jonne voi ostaa metsästys lupia, pitää sisällään luvan ampua jäniksiä yms. Sinne on puhuttu erillistä koiran koulutus lupaa, mutta sellaista ei lienee vielä ole erikseen. Yksi mahdollisuus on paikallinen rotuyhdistys, jos heillä on joku harjoitusmaasto jota maattomat voivat käyttää.

Kannattaa pitää silmät ja korvat auki paikka varmasti löytyy kun on itse aktiivinen ja ei heti lannistu.

Koiran ei pitäisi ottaa jänistä kinni, mutta jos niin tapahtuu minkäs teet. Ei kai siinä muuta kun pataan vaan.
Anneli
Viestit: 76
Liittynyt: Pe 02.02.2007 15:31
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Koiran koulutus!

Viesti Kirjoittaja Anneli »

http://www.laki24.fi/ymas-metsastyskala ... minen.html
Anitalle linkki, jossa kerrotaan koiran irtipitämisestä. Metsästyskorttia ei siis tarvitse olla, mutta se maanomistajan lupa kylläkin. Mutta HUOM aika 1.3.-19.8. on todella rajallista, missä aikuinen metsästyskoira saa olla irti!
Anita
Viestit: 52
Liittynyt: La 03.02.2007 9:12
Paikkakunta: Pukaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anita »

Kiitos vastauksista.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitää "pummia" mukaan metsälle, kun joku näistä meidän ukkeleista sinne on menossa.
Harmittaa sikäli, että minulla on pentu joka on osoittanut jonkinlaisia kykyjä pupunajoon ja olisin halunnut kehittää sitä puolta ennen kuin menee irtipitoaika umpeen.( "ikäkin" tulee vastaan pennulla) Pakkasetkin sotkivat jo vähän ja nyt tämä.
Olen jo kaksi vuotta pyrkinyt paikallisen Metsästysyhdistyken jäseneksi, vaikka vain kannatusjäsenyys, mutta vaativat sen metsästyskortin suorittamisen. Mielenkiintoa ja päätä ei kyllä riitä siihen. :roll:

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE !
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Minä ymmärrän täysin Anitan huolenaiheen.
Itse olen päässyt päässyt metälle omin "nokkineni" ihan viisitoista vuotiaasta saakka, eikä voi kun vain arvailla miltä se olisi tuntunut jos olisi joutunut ruinaamaan aina toista mukaansa.
Täytynee tässäkin asiassa vaan todeta, että onnen lahjat ei mene aina tasan.
Meidän seurassa on sellainen periaate, että jos omistat vaikka pienenkin pläntin maata seuran alueelta, niin pääset itseoikeutetusti seuraan.
Itse pääsin siihen, kun syntymäkotini on seuran alueella, ja asuin vielä siihen aikaan siellä.
Kyllä seuraan pääsemistä pitäisi huomattavasti helpottaa, sillä kun meistä
vanhoista "kantturoista" joskus aikaa jättää, niin kuka silloin esim. hirvetkään ampuu.
Nyt moni varmaankin ajattelee, että kyllä sinne tulioita on, mutta itse olen eri mieltä. Ennenkuin on valmis hirviä ampumaan, niin kyllä se käytännön metsästys täytyy aloittaa sieltä pienriista puolelta.
Minuakin on ruinattu hirviporukkaan, mutta olen vaan tokaissut, että voi kun ei kerkii, ko täytyy noita ajavia jalostaa.
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Tämä nyt tulee vähän "myöhässä" mutta Anita,kysäseppä metsästysseuralta koirankoulutuslupaa heidän alueelle.Itsellä oli sellainen(maksullinen) ennen metsästyskorttia ja seuran jäsenyyttä.Koulutusluvalla ei kaadeta pupuja,ajatetaan vain.Sopii erittain hyvin sellaiselle joka tykkää kävellä koirien kanssa metsässä ja pitää niitä irti,silloin ei haittaa vaikka jonkun pupun löytäisivätkin ja vähän sitä "pöllyttäisivät".
Toinen juttu toi metsästyskortti:se on todella helppo opiskella!En ymmärrä miksi kaikki pelottelevat et olis vaikee hankkia!Mene kurssille ja kuuntele siellä,kyllä sen helposti saa hankittua!(jos minä olen sen saanu,sen saa kuka vaan!)
Anita
Viestit: 52
Liittynyt: La 03.02.2007 9:12
Paikkakunta: Pukaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anita »

Kiitos teille kaikista vinkeistä, mutta kerrottakoon, että juuri tämä viimeisin pentu (5kk) oli kyseessä silloin kun otin seuraan yhteyttä ja siitä kouluttamisesta oli lähinnä kyse.
No, nythän se on kausi ohi ja pysytään taas tontilla kiltisti, mitä nyt joskus remmilenkille mennään.
Onneksi on aidattu tontti, vaikkakaan ei mikään hehtaarialue, mutta kuitenkin saavat olla vapaasti ja juosta.
Olen alkanut vakavasti sitä kortin hankkimista ajatella. Katsotaan :wink: :wink:
Kevään odotusta kaikille ja pitäkää koiristanne hyvää huolta :!:
Vastaa Viestiin